Table of content
Energipsykologien er også en energi-typologi og på den måde er den beslægtet med C. G. Jungs typologi, Enneagrammet, Astrologien og alle de mangfoldige typologier, der forsøger at gøre rede for de forskelle, vi ser blandt mennesker.
Af Søren Hauge og Kenneth Sørensen
Dette er en er en kort artikel om typologi og formentlig er du allerede bekendt med andre typologier, som forklarer de forskelle der opstår mellem forskellige mennesker. Hvem kender ikke situationer som disse:
Energipsykologiens 14 personlighedstyper
Sofie og Rune er kærester og holder meget af hinanden. Men deres forhold er ikke uden knaster, for Sofie er dedikeret og inderlig, og hun bliver ekstremt såret over at Rune, som er mental og nørdet tekniker, ikke deler hendes interesse for at hjælpe socialt udsatte.
Men energitypologien tager dig videre end de almenpsykologiske problemstillinger, vi alle støder ind i på arbejdspladsen og de sociale cirkler vi befinder os i. Spørgsmålet er, om du også kender denne situation:
Lene har alt, en god familie, et hus og et arbejde hun er tilfreds med. Alligevel er hun ked af det. På trods af personligt overskud savner hun mening og en højere samklang – livet keder hende, og det gør hende ulykkelig. Nu leder hun efter det som mangler … meningen!
Lene befinder sig i en klassisk eksistentiel krise som kendetegner rigtig mange moderne mennesker. Energitypologien tager højde for den krise, fordi den skelner mellem den personlighedstype, der styrer det personlige liv og den, der farver det spirituelle – essenstypen. Vi har med andre ord en sjælsvej, som indebærer, at vi må udvikle en større bevidsthed om vores plads i den større åndelige helhed. Denne vej er ikke ens for os alle – men din sjælsenergitype giver dig et vigtigt fingerpeg. Energitypologien giver nogle redskaber til at du bedre kan vurdere hvem du er, og hvor du er på vej hen, som menneske i bevidst udvikling. Læs artiklen: De syv sjælsveje.
Den reflekterende læser vil nok tænke: hvad er det så for en helhed jeg skal være en del af? Det kan der gives et bud på. Energitypologien er langt mere end en gængs typologi, der blot kortlægger nogle personlige karaktertræk. Den tager dig med ud på dit livs rejse og giver dig et helhedsorienteret perspektiv på livet. Vi tager det store overblik frem og foreslår en integral model, hvor din udvikling bliver sat i forhold til væren og gøren, individ og fællesskab. Et perspektiv der omhandler udviklingen fra det alment personlige til det spirituelle, globale og kosmiske perspektiv. Vi mennesker er en del af en større helhed, og først når vi har fundet vores plads i denne helhed, finder vi vores livsopgave. Derefter giver livet mening på et dybere, sjæleligt plan. Læs mere: Energityperne i det store perspektiv.
Dine Syv Energityperudfolder sig med andre ord indenfor de såvel brede almene behov, men altså også de dybere eksistentielle sider af tilværelsen. Det er dog i hverdagen, at alt må stå sin prøve. Det er i velkendte forhold og gennem dagligdagens oplevelser, at vi møder den enorme forskellighed og de vanskeligheder, som det kan indebære, når man ikke altid ’passer sammen’. Men det er også her, vi bliver mindet om en forskellighed, der ikke kun er mellem os. For i vores eget indre har vi mange stemmer, roller eller sider, og vi benytter ofte kun få sider af os selv. Det kan sidestilles med at bo i et stort hus med flere etager, hvor man nøjes med at bruge ganske få rum. Vi er hver især en verden eller et mikrokosmos, og vi rummer både himmel og jord, og det, der ligger midt imellem. Men hvad ved vi egentlig om vores facetter, og udfolder vi os, som det dybest set er meningen?
Der er et voksende behov for at forstå vores menneskelige natur, ikke kun biologisk, genetisk og socialt, men også i dybere spirituel forstand som en bevidsthed i udvikling. Dette behov imødekommes med mange værdifulde bidrag gennem nye former for psykologi, spiritualitet og integral filosofi. Energitypologien er netop et sådant eksempel, en ny bestræbelse på at præsentere et fascinerende landkort over bevidsthedens spektrum, baseret på erfaring, såvel som ældgammel visdom. Men det er ikke kun et landkort. Det er også redskaber, en åben invitation til, at du kan udforske din verden og selv gøre dig erfaringer gennem øvelser, nye vinkler på livet og forslag til konkret handling.
Energipsykologien baserer sig på gammel visdom – nye indsigter
En dyb og stærkt funderet visdom om den menneskelige natur går langt tilbage i tid. Menneskeheden synes altid at have frembragt seere og vise mænd og kvinder, der fremlagde et større perspektiv på livet, bevidstheden og den dybeste væren. Gennem tiderne har forskellige kulturer set tilsynekomsten af oplyste mennesker, der kastede nyt lys på vores forståelse af os selv, ikke bare som art, men som individuelle udtryk for noget åndeligt. Nogle af indsigterne, bevaret i kulturer og traditioner, har især beskrevet bevidsthedens facetter, som udtryk for en dybere enhed.
Et særligt at aspekt af denne visdom om menneskets åndelige og psykologiske konstitution kommer til udtryk i de mangfoldige typologier, menneskeheden har udviklet. Astrologiens visdom om den tolvfoldige zodiak og dens tegn er et sådan eksempel på dyb, psykologisk visdom. En meget enkel typologi findes i læren om de fire temperamenter, der har relationer til de fire elementer, jord, vand, luft og ild. En anden enkel, meget klar og dyb indsigt er den indiske forståelse af stoffets tre grundlæggende tilstandsformer, gunaerne, der spejler sig i bevidstheden som tamas (inerti), rajas (bevægelse) og sattva (rytme).
I nyere tid har psykologen Carl Gustav Jung genformuleret visdommen om de fire temperamenter i sine arketypiske psykologiske typer (sansning, intuition, tænkning og følelse – hver især i deres introverte og ekstroverte tilstande), udgivet i hans bog med samme titel fra 1921. Senere er en beslægtet, udvidet version blevet velkendt under betegnelsen Myers-Briggs Type Indikator, som beskriver 16 mulige, psykologiske typer. En anden dybtgående forståelse for den menneskelige naturs spektrum er Enneagrammet, der primært kommer fra George I. Gurdjieff, Oscar Ichazo og Claudio Naranjo, men som også har referencer til gamle visdomstraditioner. I nyere tid har den medicinske forskning også udviklet forskellige typologier for at kategorisere patologi. Den inden for psykiatriens kredse så velkendte ICD-10 og DSM-IV er forsøg på at kategorisere patologiske symptomer for at hjælpe med behandlingen af lidelserne.
Der er andre betydningsfulde systemer og veje til at forstå den menneskelige naturs spektrum, og de tilbyder alle væsentlige indsigter og praktiske redskaber. Ser man nærmere på dem, så ser de alle ud til at bygge på grundlæggende iagttagelser af bevidsthedens trefoldige og firefoldige strukturer. Energipsykologien bygger på de samme basale mønstre, som har været anerkendt i årtusinder. Men vi tilbyder også nye indsigter og giver landkort og redskaber til en større forståelse og selvindsigt, ligesom vi benytter en multidimensional vej til forståelse af virkeligheden, et dybdeperspektiv, som i høj grad behøves, hvis de menneskelige typer skal ses i spirituel sammenhæng.
Vores oprindelige inspiration kommer fra den esoteriske psykologi, læren om de syv stråler, som den kendes fra Alice A. Baileys forfatterskab, et omfattende livsværk, der i tilpasset og meget forenklet version blev anvendt af den italienske psykiater, Roberto Assagioli, i hans bog, Psykosyntesens Typologi. Der er mange andre bøger om de syv stråler, men efter vores opfattelse, så er det uovertrufne værk de to bind med titlen Tapestry of the Gods af Michael D. Robbins. Vi anerkender hans pionerarbejde og takker ham for den store betydning, han har for vores eget virke på dette felt. Foruden dette står vi i stor gæld til Roberto Assagiolispsykosyntese, Spiral Dynamics forståelsen udviklet af Clare Graves og især Don Beck, og Ken Wilbersintegrale tænkning, ligesom vi er inspireret af skikkelser som Sri Aurobindo, Lucille Cedercrans, Geoffrey Hodson og David Spangler. I slutningen af denne artikel finder du en litteraturliste.
Hvorfor lige syv energityper?
Det er et nærliggende og helt forståeligt spørgsmål at undre sig over, hvorfor vi lige præsenterer energityperne som en syvfoldig palet. Man kunne jo forestille sig helt andre inddelinger, der gav et større eller mindre spektrum. Hvorfor lige syv? Helt kort kan vi her sige, at vi mener det syvfoldige spektrum af flere grunde er en meningsfuld matrix for bevidsthedens natur.
Vi tager især afsæt i tre fundamentale funktioner: vilje, følelse og tanke. Vores bevidsthedsmæssige palet og funktionelle spektrum udfolder sig fra disse tre aspekter, og det er i kombinationen af dem vi får de fire øvrige psykologiske funktioner: fantasi, logik, begær og handling. De tre grundfunktioner kan kombineres to og to på tre forskellige måder, og én gang samlet. Det giver os helt logisk syv i alt. Hverken mere eller mindre. Så enkelt kan det siges. De syv grundlæggende funktioner har deres transpersonlige tilsvar i bevidsthedens højere oktaver. Den esoteriske psykologi giver et mere kosmologisk perspektiv på oprindelsen til de syv typer, og det behandles kortfattet i artiklen: Energityperne i det store perspektiv.
Når det er sagt, så er det selvfølgelig tankevækkende at se, hvordan syvfoldigheden er til at få øje på i mange forskellige kulturers og spirituelle traditioners helhedsforståelse og symbolik. Læren om de syv grundkræfter i kosmos er nemlig ikke nogen nyhed. I forskellige kulturer har denne indsigt fået mange forskellige udtryk, der dog alle er genkendelige, og som viser forskellige vinkler ind til den samme åndelige visdom. Oldpersernes lære om de syv Amesha Spentaer, der gennemtrænger universet og præger alt levende, korresponderer med jødernes esoteriske kabbala, der beskriver universet som et livstræ med ti sefirot eller navne, hvoraf de tre er ophav og de syv efterfølgende udfoldninger fra dette ophav.
Indernes lære om de syv rishier, den syvfoldige lotus, er ligeledes veje ind til den syvfoldige lære. De taler ligeledes om syv lokaer (eksistensplan), syv chakraer (energicentre) i mennesket, og f.eks. syv heste, der trækker solguden Suryas himmelvogn. I kristendommen findes der en antydning af læren i beskrivelsen af de syv ærkeengles virke og de syv ånder foran Guds trone, som overstråler skaberværket. Vi møder også den syvfoldige inddeling i eksempelvis de syv dødssynder (vrede, griskhed, misundelse, ladhed, hovmod, utugt og frådseri), de syv kardinaldyder (tro, håb, kærlighed, visdom, retfærdighed, mod og mådehold), de syv livsaldre (blandt andet omtalt af Shakespeare), de syv frie kunster (artes liberales), de syv klassiske planeter, den syvdelte toneskala, ugens syv dage og de syv klassiske spektralfarver.
Bibelen er fyldt med syvfoldig symbolik, f.eks. de syv skabelsesdage, den syvarmede lysestage, de syv menigheder, Helligåndens syv gaver og de syv magre og fede år, men også i andre kulturer er syvtallet omgærdet med særlig mystik og betydning. Plejaderne kaldes Syvstjernen eller de syv søstre og Karlsvognens syv største stjerner er særdeles kendte. Vi kender udtrykket syvmilestøvler og syvsover og til syvende og sidst – for ikke at glemme dét at komme i den syvende himmel. Mitraskulten havde syv altre og syv mysterier. De syv vidundere fra oldtiden er et andet eksempel, og sådan kunne vi blive ved rigtig længe. Eksemplerne tjener kun til at pege på, at syvfoldighedens særlige betydning ikke er en ny opfindelse, men synes at illustrere et tal og en konstellation, som er blevet universelt opfattet og af stor betydning.
Intet menneske er en type
Man kan ikke sige, at et menneske er en type. Det ville være at reducere os til endimensionale stereotyper uden interesse. Vi rummer alle, hver på vores måde, det fulde spektrum af psykologiske funktioner, og dermed hele paletten af energityper. Når vi arbejder med energityperne, så har vi altid helheden for øje, og det er også derfor hver energitype (energis = helhed) er en nøgle til helhed og et udtryk for helhed. Vi er interesseret i de særlige dominanser og fremtrædende udtryk, som det enkelte menneske fremviser på forskellige måder og niveauer. Hvert menneske er en komplet regnbue, men visse farver står frem og giver en særlig karakter til den, som gør den mere unik. Vi søger derfor både efter det unikke og den universelle helhed i det enkelte menneske, såvel som i kollektiv skala.
Læren om energityperne er en del af den særlige gren, som kaldes differential-psykologien, en udforskning af, hvordan individer og grupper udviser forskellig adfærd og psykologi. Det særlige er, at læren om energityperne til dette føjer det spirituelle og evolutionære perspektiv til den menneskelige vækst. Som noget helt unikt for den måde, man normalt arbejder med typologi på, skelner energitypologien mellem forskellige typer inden for fem forskellige vertikale områder: kroppen, følelserne, tankerne, den integrerede personlighed og sjælen.
Det skaber en klar evolutionær retning rettet mod at realisere sjælens energitype. De tre første energityper udvikler vi i forbindelse med de stadier, den normale udviklingspsykologi normalt behandler fra barn til voksent menneske. De farver de dominerende egenskaber hos det almindelige menneske. Den energitype, der opstår når et mennesket træder i karakter som integreret personlighed, farver det modne og selvbevidste menneske. Sjælens energitype giver de særlige kvaliteter, som det åndeligt vågne menneske begynder at realisere, når det begynder at udvikle dets højere åndelige muligheder.
Selvom typologier ofte forsøger at kategorisere særlige, individuelle træk, så rummer de visse faremomenter, når de bliver anvendt for ufleksibelt, hvilket bare fører til en overforsimpling i forståelsen. Ingen typologi kan helt indfange de individuelle og unikke psykologiske mønstre, vi udviser og legemliggør. Denne begrænsning minder os om nødvendigheden af at benytte mange supplerende psykologiske metoder, og det vil kun være den samlede helhed af metoder til indre fordybelse og ydre vurdering, som kan give et tilstrækkeligt billede af, hvem eller hvad individet eller gruppen er. Det er altid vigtigt at huske, at et menneske er et subjekt, aldrig et objekt. Energitypologien undgår dog i vid udstrækning den fare, der ligger i diagnosticering og kategorisering, derved at den kontinuerligt betoner helheden og arbejder med flere niveauer af bevidsthed.
Typologier har mange værdier, hvis de bliver anvendt med forstandighed. En af de fremtrædende værdier er oplevelsen af selvaccept og klarhed, som opstår, når vi opdager vores typedominanser på et eller flere områder. Vi er ofte så optaget af falske identifikationer, baseret på påvirkninger fra vores omgivelser, at vores selvopfattelse bliver udvisket og forvirret, og det fører til mange personlige og sociale konflikter. Anerkendelsen og opfattelsen af en fremherskende grundtone eller karakter i vores psykologiske udrustning kan gøre en kolossal forskel. Vi bliver bevidste om vores særlige potentialer og udfordringer, og kan nu handle ud fra det.
En god typologi kan også skabe en indsigt i de motivationer, der ligger bag adfærd, vi umiddelbart finder mærkelig eller ligefrem truende. Mange sociale konflikter er ofte baseret på misforståelser og på manglende forståelse af drivkræfterne bag konflikterne. En god typologi skaber et grundlag for viden, som hjælper med at facilitere vores fortolkning af sociale situationer, vi finder særligt udfordrende. En blød og sensitivt følende type kan eksempelvis finde indre sikkerhed i forståelsen af typologien, når vedkommende møder de viljesdominerede typer og deres tilbøjelighed til selvhævdelse. Det er meget lettere for en sensitiv type at acceptere den ’ubehagelige’ indflydelse fra en mere ’ildagtig’ type, når adfærden bliver forstået som noget, der er naturligt for den anden, og ikke nødvendigvis et angreb. Det hjælper den sensitive type med at disidentificere sig fra indflydelsen, så det ikke bliver taget så personligt. Fra det mere forståelsesprægede og ubundne perspektiv kan der handles med større visdom.
Helheden i delene – delene i helheden
Forståelsen af energityperne er kun mulig, hvis man husker på navnets betydning. Energityper betyder helhedstyper. Årsagen er enkel, for vi ønsker at understrege, at hver type er en helhed i sig selv, og den bliver hel gennem sine relationer til de øvrige typer. Typeforståelsen er her ikke et spørgsmål om at finde ud af, hvilke af typerne ’man er’, men derimod at få nøglen til helhed ved at opdage, hvor de dominerende og vigende energityper er i forhold til hinanden.
Energityperne er gensidigt afhængige og er hver på deres måder dialekter af helheden. Og i virkeligheden er der ikke kun tale om tre grundfunktioner (vilje, følelse og tanke), der bliver til syv (fantasi, logik, begær og handling), men faktisk fjorten energityper eller personlighedstyper. Når man sammenfatter det med at typerne eksisterer på 5 psykologiske niveauer, hvoraf kroppen, følelserne, tankerne og personligheden er duale, mens vi på essensniveauet kun arbejder med syv variationer, så får vi et stort spektrum af spille med: 14x14x14x14x7 = 268.712 kombinationer.
Integrationsarbejde i og mellem energityperne, både horisontalt og vertikalt, og i forhold til en selv og andre, giver de dybere nøgler til, hvad der menes med helhed og vækst. I denne proces lærer vi ikke alene at værdsætte rigdommen i den enkelte energitype, men også – og ikke mindst – at vokse i forståelsen af det samlede spektrum. På denne måde øges vores forbundethed med verden, og vi vokser i spændvidde og dybde menneskeligt set, fordi vi anerkender og ligestiller det samlede spektrum, og ikke kun vores foretrukne specialer og særlige talenter.
Det har dybe virkninger i forhold til vores familieliv, venskaber, arbejdsliv og teamwork, og det giver os en ny oplevelse af at være en bevidsthed i vækst, forbundet med verden. Det bliver til et transformativt værktøj på vores livsvej. Energitypernes visdom er intet mindre end en mesternøgle til at skabe helhed i delene, og at forstå delene i helheden.
Hvad folk har sagt
Energitypepraksis er allerede en realitet. Mennesker, som har oplevet, hvad energitypernes univers betyder, har givet os responser som disse:
“Det er så befriende at opdage, at jeg har den sensitive energitype i mit følelsesliv. Nu forstår jeg, hvorfor min oversensitivitet er så stærk, og hvorfor jeg har været så konfliktsky i mine tætte relationer. Mit behov for nærhed, empati og samhørighed har skabt en alt for stor afhængighed af mine nærmeste, som gør, at det er svært at bringe min selvstændighed og frihedslyst igennem. Jeg har nu lettere ved at forstå og acceptere min sensitivitet og kan også se, hvordan den er en virkelig stor nytte i mit arbejde som psykoterapeut. Jeg oplever, at det nu bliver nemmere at håndtere den frygt, som den sensitive type har for at miste, når der opstår konflikter. Det er ligesom blevet mere upersonligt og derfor nemmere at have med at gøre”.
“Jeg er så glad for at erkende min dynamiske energitype på det mentale. Jeg er blevet mere og mere træt af smalltalk, for jeg kommer så hurtigt til at kede mig. Det har jeg førhen haft svært ved at forstå og acceptere. Jeg forstår nu langt bedre min tendens til kun at tale, når jeg har noget vigtigt at sige, og kalde en spade for en spade. Direkte klar tale, der går lige til sagen, elsker jeg. Jeg er også blevet klar over, at jeg skal vise mere tålmodighed over for de typer, der pakker sagens kerne ind i en – efter min mening – lang historie (f.eks. den kreative energitype). Det er også blevet klart, at mine tanker ofte udtrykkes meget dynamisk, hvilket kan opfattes bastant af andre – det har sine fordele og ulemper”.
”Efter at have taget identitetsprofilen (www.jivayou.com), mødtes vi og startede konsultationen med en meditation for at kontakte vores højere selv. Dernæst blev jeg guidet gennem en forståelse af mig selv gennem energityperne, som har været en kæmpe hjælp og øjenåbner i den situation, jeg står i. Det gik endegyldigt op for mig, at jeg ikke skulle tilbage, at det ikke handlede om stress eller udbrændthed, men om at jeg simpelthen havde overset og undertrykt min sjæls behov og mit hjertes længsel. Jeg er nået frem til, at jeg ikke bare kan læse mig til tingene og få en mental forståelse. Jeg må bringe levet erfaring ind i mit liv og handle ud fra det, som er rigtigt i forhold til mine egentlige livsaspekter”.
Litteratur
Litteraturlisten er selektiv og kortfattet
De syvstråler
Kurt Abraham: Introduction to the Seven Rays, Lampus Press, 1986
Kurt Abraham: Psychological types and the Seven Rays, Lampus Press, 1983
Kurt Abraham: Balancing the Pairs of Opposites; The Seven Rays and Education; and Other Essays in Esoteric Psychology, Lampus Press, 1993
Kurt Abraham: The Seven Rays and Nations: France and the United States Compared, Lampus Press, 1987
Kurt Abraham: Seven Rays: Frequently Asked Questions, 2011
Kurt Abraham: Techniques of Soul Alignment, 1997
Kurt Abraham: Threefold Method for Understanding the Seven Rays, 2003
Kurt Abraham: Great Souls: The Seven Rays at the soul level, 2002
Douglas Baker: The Seven Rays – Key to the Mysteries, Little Elephant, 1984
Alice A. Bailey: Esoteriskpsykologi, bind 1, EsoteriskCenterForlag
Alice A. Bailey: Esoteriskpsykologi, bind 2, EsoteriskCenterForlag
Alice A. Bailey: Esoteriskastrologi, EsoteriskCenterForlag
Alice A. Bailey: Strålerne og Indvielse, Esoterisk Center Forlag
Lucille Cedercrans: Skabende tænkning, Kentaur Forlag, 2008
Lucille Cedercrans: Sjælen og dens redskab, Kentaur Forlag,2008
Lucille Cedercrans: Sjælensnatur, Sankt AnsgarsForlag, 2004
Geoffrey Hodson: The Seven Human Temperaments, The Theosophical Publishing House, 1987
Zachary F. Lansdowne: The Rays and Esoteric Psychology, Samuel Weiser, 1989
J.J. van der Leeuw: The Fire of Creation, The Theosophical Publishing House 1976
Michael D. Robbins: Tapestry of the Gods, Vol. 1 & 2, The University of the Seven Rays Publishing House, New Jersey 1988
Michael D. Robbins: www.makara.us
Lars O. Steffensen & Holger Stavnsbjerg: De syv stråler og personlighedens udvikling. Et kompendium baseret på “Tapestry of the Gods” af Michael D. Robbins. Forlaget Alcyone, 1994
Ernest Wood: The Seven Rays, The Theosophical Publishing House, Wheaton 1984
Typologien
Roberto Assagioli: Psykosyntesens Typologi – Syvvejetilselvrealisering, Kentaur Forlag, 2005
Roberto Assagioli: ViljensPsykologi, Kentaur Forlag, 2005
Scott Burd: Leader of the Future, 2001
John W. Cullen, Ph. D.: Psychosynthesis Typology and Experience of the Self
John W. Cullen, Ph.D., & Douglass Russell, LCSW: The Self Actualizing Manager – an Introduction to Managerial Psychosynthesis, International Association for Managerial and Organizational Psychosynthesis, Draft, July 1989.
Piero Ferrucci: Åndelige Højdepunkter, Kentaur Forlag, 2007
Søren Hauge: Ildens rejse, Forlaget Wiseheart, 2012
Kenneth Sørensen: Integral Meditation (tidligere Storhedens Kald), Kentaur Forlag, 2017
Sådan kan du komme videre
Her kan du modtage syv gratis meditationer, hvor du udvikler forskellige sider af dig selv
Læs også artiklen Psykosyntese en integral psykologi og biografien om Roberto Assagioli
Læs introartiklen om energipsykologi
Læs introartiklen om integral meditation
Gem kommentar