Table of content
Markedsføringsindustrien bruger billeder og ord til at påvirke vores sind til kommercielle formål. Men teknikken kan med lige så stor effekt anvendes i det godes tjeneste. Assagioli forklarer hvordan.
Af Roberto Assagioli . M.D. Oversættelse Kirsten Hansen
Der er talrige teknikker, som gør os i stand til at påvirke vor egen psyke (og andres) for at ændre og endog transformere den. En af teknikkerne er enkel, let at anvende og samtidig meget effektiv. Den involverer brugen af opvækkende ord og bygger på veldokumenterede kendsgerninger om psyken.
Den fundamentale kendsgerning, som denne teknik bygger på, er psykens modtagelighed, plasticitet eller bearbejdelighed. Dette kan sammenlignes med en næsten grænseløs række af ueksponerede billeder, som kontinuerligt bliver påført os af indre og ydre stimuli.
Lad os først beskæftige os med effekten af ydre stimuli. Indtrykkene der når os fra omgivelserne, har en stærk indflydelse på vores psyke. De omformer og betinger den kontinuerligt, og meget ofte på en skadelig måde. Vi lever i et betændt psykisk klima og atmosfære, som vi bestandigt forurenes af. Dette behøver ikke en særlig demonstration; dagliglivet giver klare og ofte dramatiske beviser herpå. Og alligevel udsætter vi os selv og andre for disse påvirkninger med en ligegyldig ignoreren og skødesløshed, som for en fremtidig civilisation vil være uforståelig og symptomatisk for vores psykologiske ”stenalder”. Men der findes effektive og let anvendelige hjælpemidler til at beskytte os mod disse skadelige påvirkninger og til at neutralisere deres virkninger. En af dem går ud på bevidst at udsætte os for gavnlige og konstruktive stimuli og påvirkninger.
Ords effektive virkning
Man behøver ikke bevise, at ord har en virkning på vores humør og ideer. Ord er symboler, som ikke alene indikerer og udpeger objekter eller psykiske kendsgerninger, men som også ejer magten til at stimulere og aktivere det, som associeres med dem. De ”vækker” og omformer de meninger og idées-forces, som de betegner, og gør dem aktive. Denne proces følger bestemte love, hvoraf de vigtigste er som følger:
I. Enhver ide eller ethvert billede søger at fremkalde den sindstilstand, den fysiske tilstand og de handlinger, som svarer til det.
II. Opmærksomhed og gentagelse forstærker ideen eller forestillingens effektivitet.
III. Forestillingens eller ideens effekt d.v.s. aktivering af dens betydning fremkaldes uden at vi er bevidste om det. Baudoin (1920) kalder dette ”loven om ubevidst teleologi”
Nylige undersøgelser (Zajonc, 1970)har vist at den blotte gentagne perception af et ukendt stimulus ord, selv et ikke værdiladet nonsens ord er nok til at øge ens tiltrækning til denne stimulus. Andre undersøgelser viser at overtalelse er mere effektiv, hvis den bestræber sig mere på at være positiv end negativ.
Metoder til brug af ord
I. Det første skridt ved anvendelsen af et ord-begreb til at forme adfærd og holdninger er at vælge et ord, som udtrykker den kvalitet vi ønsker at vække og udvikle. Vi lægger derefter et kort med dette ord påtrykt et sted, hvor det er let at se og hvor øjet let falder på det: ved siden af sengen, på et skrivebord, på et bord eller på en væg. Selv om vi ikke bevidst bemærker det, skaber det visuelle billede et indtryk på vores psyke, eller mere præcist på vores receptive ubevidste og arbejder videre der. En stærkere virkning opnås ved at placere flere kort med det samme ord mange steder og i mange rum. Således skaber vi hvad man kan kalde ”en gavnlig tvangstanke”.
II. At give bevidst opmærksomhed til ordet er en endnu mere effektiv metode. Dette kan foregå på flere måder:
A. Indtag en afslappet tilstand og iagttag derefter ordet opmærksomt i en periode på et til to minutter. Hvis ideer eller billeder med relation til ordet dukker op fra det ubevidste lad dem komme og noter dem derefter.
B. Tænk over ordets betydning og noter derefter resultatet.
III. Prøv at føle den kvalitet, som ordet indeholder, ved at lade den fylde i en sådan grad at man identificerer sig med den.
IV. Supplerende forstærkende metoder:
A. Sig ordet eller hvisk det, mens det betragtes.
C. Skriv ordet mange gange.
Disse metoder kombinerer visuelle, auditive og motoriske forestillinger og forstærker derved øvelsens virkning.
Forskellige anvendelsesmetoder
I. Valg af ord man vil bruge kan ske på to måder:
A. Ved frivilligt at vælge et ord der svarer til den kvalitet, som man ønsker at vække og udvikle.
B. Ved tilfældigt at trække et kort fra en bunke og anvende dets ord som dagens eller den besluttede periodes ”password”
II. Den rytme man anvender, kan være:
A. Fortsat brug af det samme ord i et bestemt stykke tid: en uge, en måned eller i flere efterfølgende perioder ved gentagelse efter en pause.
B. Eller hurtige skift d.v.s. brug af forskellige ord i serierne hver dag.
Hvilken metode man foretrækker, afhænger af det individs psykologiske habitus og mål, som skal bruge teknikkerne. Det tilrådes at eksperimentere med dem alle, og derefter vælge den, som passer bedst til ens natur eller som forekommer mest egnet.
Anvendelsesområder
I. Individuelt brug: Ved brug af et individ kan anvendelsen kaldes psychagogisk eller psykosyntesisk. Formålet er at vække og forstærke kvaliteter, som ikke er nok udviklet.. Hermed fremmes en harmonisk og integreret selvaktualisering og realisering (psykosyntese ). Dette begreb beskrives i detaljer andetsteds (Assagioli , 1965).
II. Anvendelse i uddannelse: Opvækkende ord kan med fordel anvendes i familien så vel som i skolen. Hjemme kan forældrene med fordel deltage sammen med deres børn i øvelsen. Dette hjælper med til at der opstår psykosyntese i familien. I skolen er denne metode med passende introduktion blevet budt velkommen især af grundskole elever. Og der er også opnået gode resultater på højere skoleniveau. Eleverne i en international skole for piger umiddelbar før teenagealderen og teenagere, Institut Bleu Léman i Villeneuve i Schweitz, (hvor læseplanen omfatter psykosyntesens teknikker) har haft stor gavn af brugen af ”ordene”. Også lærerne fandt ”ordene” nyttige. F. eks. er ordene TÅLMODIGHED og FORSTÅELSE kvaliteter, som lærere kunne være interesserede i og have behov for at udvikle.
III. Som koncentrations objekter: Brugen af ordene kan være en værdifuld forberedelse for meditation . Selv en kort men opmærksom betragtning af ordet korresponderende med meditationens tema vil hjælpe med at rette opmærksomheden mod det valgte emne og starte den mentale aktivitet der associeres dermed.
IV. Psykologisk betingning: På en generel måde kan ”ordene” skabe en værdifuld psykologisk tilstand før man skal se den situation i øjnene, som vækker nervøsitet eller angst: eksamener, konkurrencer, koncerter udfordrende sportsbegivenheder etc. Denne teknik er også en god introduktion til psykosyntesens Imaginative Træning og Ideal Model øvelser.
V. Psykoterapeutisk anvendelse: Behandlingsområdet giver muligheder for udstrakt anvendelse af de Opvækkende Ords teknik:
A. Generel anvendelse: Syge mennesker værdsætter kort påtrykt ord, som passer specielt til deres tilstand (Tålmodighed – Tillid – Mod etc.). Nødvendigheden af at være sengeliggende giver en gunstig lejlighed til at reflektere over dem grundigt. De bruges allerede i flere klinikker og hospitalsafdelinger i Italien, og i nogle tilfælde på patienters initiativ. De anbefales også af sygeplejersker.
B. Speciel anvendelse: Nogle af ordene, særlig ovennævnte, kan med fordel anvendes til den psykologiske forberedelse til alle kirurgiske operationer. En særlig anvendelse som har vist sig at være speciel effektiv er forberedelsen for vordende mødre.
C. Mellemmenneskelige og sociale relationer: ”Ordene” kan udvirke en gavnlig indflydelse i forskellige omstændigheder i samfundslivet. De kan vises i kontorer eller workshops, og de kan være særligt nyttige under møder. I ophedede øjeblikke, når temperamenterne koger over, kan dirigenten projicere ordet RO på et lærred, hvor alle tilstedeværende ikke kan undgå at se det!
Tilpasninger af ordene og udvikling
Brugen af ”ordene” repræsenterer den mest enkle og mest elementære anvendelse af en generel metode, hvor psykologiske påvirkninger anvendes til at ændre sindstilstande og betinge menneskelig adfærd. Dette er suggestions metoden eller som den for tiden hyppigere mere tiltalende bliver kaldt ”overtalelses” metoden. Den er i vid udstrækning taget i brug og anvendt dygtigt i alle former for annoncering. Nogle få af disse teknikker er:
I Fremvisning og plakater i stor størrelse: Annoncører bruger enorme summer på helsideannoncer i aviser i tillid til at de vil indbringe et rigeligt udbytte.
II Suggestive sætninger, slogans etc.
III ”Overtalende” og fascinerende billeder.
IV Musikalske temaer eller uddrag, som kan associeres med beslægtede ord eller sætninger.
Disse teknikker, som finder så udbredt og effektiv anvendelse til kommercielle formål, kan og bør systematisk anvendes til højere og altruistiske formål på ovenfor nævnte områder. Det er virkelig ydmygende at skulle erkende, hvor lidt dette forekommer. Og dog burde det ikke være særligt
vanskeligt at organisere og udføre omfattende og intensive psykologisk orienterede kampagner rettet mod individuel og kollektiv forbedring samt højnelse af menneskeheden.
I et dramatisk forsøg på at formå reklame branchen til at reklamere for en mere moralsk holdning foreslog Farbad Hormozi (1970), en iransk reklamechef, at ønskværdige personlige kvaliteter og socialt sunde holdninger let og billigt kunne fremmes ved at indføje disse begreber i alle former for reklame tekst.
Et advarende ord
Det bør betones at ord undertiden er tilbøjelige til at vække negative reaktioner. Nogle mennesker føler uvilje ved det simple syn af et stilfærdigt kort med et behageligt ord som GLÆDE, TILLID, SINDSRO eller MOD. De føler det som om ordene rejser tiltale mod dem; som om ordene gør dem pinefuldt opmærksom på deres mangel på disse kvaliteter, og det irriterer dem. Skønt enhver burde vide, at han har mangler, er kun få i virkeligheden villige til at indrømme det. I så tilfælde, er det tilrådeligt at udskyde brugen af denne teknik og anvende andre typer psykoterapi.
Hvordan man laver et sæt kort
Kortene vi bruger, er enkle hvide kartotekskort af en ca. størrelse på 4” x 6”. Ordene er trykt i farver, som bidrager til at understrege deres betydning og forstærker deres opvækkende kvaliteter. De efterfølgende opvækkende ord er trykt med store bogstaver fra 1/2” til 5/8” i højde. Selvfølgelig kan andre tilføjes ad libitum. Kombination af farve og begreb er et spørgsmål om personlig præference og afgøres af individuel smag.
RO (mørkegrøn)
GLÆDE (gul)
FORSTÅELSE (gul)
KÆRLIGHED (blå)
TILLID (rød-orange)
TÅLMODIGHED (grøn)
MOD (rød)
SINDSRO (mørkeblå)
ENERGI (tegl rød)
STILHED (blå)
BEGEJSTRING (tegl rød)
ENKELHED (gylden)
GODHED (gylden)
VILJE (rød)
TAKNEMMELIGHED (gylden)
VISDOM (mørke blå)
HARMONI (grøn)
Referencer
- Assagioli , Roberto, Psykosyntese , Levende Visdom, 2005
- Baudoin, Charles, Suggestion and Autosuggestion, London: Allen & Unwin, 1920.
- Hormozi, Farhad, ”Lock Means Key” New York Times, March !, 1970.
- Zajonc, R. B., ”Brainwash:Familiarity Breeds Comfort” in Psychology Today, February 1970, Vol. 3, number 9.
____________
Sådan kan du komme videre
Her kan du modtage syv gratis meditationer, hvor du udvikler forskellige sider af dig selv
Læs også artiklen Psykosyntese en integral psykologi
Her kan du kan også læse om andre psykosyntese øvelser
Gem kommentar