Roberto Assagioli definerer uddannelse således:
“Uddannelse er ofte blevet betragtet som lig med ”instruktioner” og overførelse af viden og information. Indtil for nylig (og selv nu!) har et flertal af skoler på forskellige niveauer udført dette mere eller mindre åbent. Uddannelse, i dets rigtige betydning, er noget helt andet, noget som er langt mere inkluderende og på mange måder har den helt modsatte betydning!
Instruktion betyder at fylde på, at tilføre noget som mangler, at udfylde et vakuum. Den etymologiske mening af ordet uddannelse, betyder at uddrage (fra latin ”educere”) (på dansk at trække dannelse ud af individet) at finde eller uddrage noget, som allerede findes i det indre. At kaste lys over det der ligger skjult. At virkeliggøre det der er potentielt og udvikle det.
Det betyder også fjerne de omstændigheder der begrænser og fremme vækst i det enkelte individ. Selvfølgelig indeholder uddannelse ligeledes videregivelsen af ideer, men dette skal kun betragtes som det første stadie, som et nødvendigt instrument og ikke som et mål i sig selv!
Begge aspekter er inkluderet i den almindelige forståelse af ordet ”uddannelse” og det skaber derfor ofte misforståelser eller forvirring om begreberne. Det ville derfor være værdifuldt at skelne mellem dem og altid udspecificere den eksakte mening ved for eksempel at skelne mellem ordene ”informativ uddannelse” og” formativ uddannelse” (paratviden kontra dannelse).
Kilde: Betragtninger om uddannelse, af Roberto Assagioli Oversat af Keld Søgård
« Tilbage til ordbogens index