Table of content
Vi er som mennesket underlagt mangfoldige dualistiske kræfter som ofte er årsag til indre konflikter; herunder tiltrækning-frastødning, ophidselse-nedtrykthed, mindreværd-mereværd etc. Assagioli giver her en dybtgående analyse af problemet.
Af Roberto Assagioli. Oversat af Kenneth Sørensen.
Polaritet er en universel kendsgerning der er iboende den kosmiske manifestation. Det er sandt at den ultimative og allerhøjeste virkelighed er den Ene, den Absolutte og Transcendente , men denne virkelighed kan kun defineres af det, den ikke er.
Fra selve det øjeblik hvor den kosmiske manifestation begynder at udfolde sig bliver dualiteten født. Den første grundlæggende dualitet er præcis den der eksisterer mellem det manifesterede og det umanifesterede. I Bhagavad Gita bliver dette udtrykt i ordene: ”Efter at have gennemtrængt hele universet med en del af mig selv, består jeg”. I manifestationsprocessen er den grundlæggende polaritet mellem Ånd og Stof.
Det er nødvendigt at fastslå at alle polariteter eksisterer i et forhold mellem to elementer og derfor er polariteten aldrig endegyldig, men relativ netop i forhold til et specifikt polaritets par. Det samme element kan være positivt i dets forhold til en bestemt ”pol” og negativt i dens forhold til en anden. Et eksempel på en sådan relativitet eksisterer i den grundlæggende polaritet mellem ånd og stof. Ifølge nogle er ånden den frie og transcendente virkelighed, der står over de forskellige modsætningspar, som eksisterer i det manifesterede liv. Det antager Keyserling i sin bog: From Suffering to Fulfillment (London; Selwyn and Blount) (1.)
Ifølge andre svarer ånden til den positive pol, og det dynamiske og kreative element i alle dualiteter. Dette er fx Jungs ide. Med andre ord, så betragter Keyserling ”spændingen” mellem ånden og livets forskellige manifestationer, som en spænding der eksisterer i en ”vertikal” retning. Den kalder han for ”intensitetens dimension”, mens Jung betragter polariteten mere som et horisontalt forhold.
Forskellige polariteter
Fysisk polaritet
I den fysiske verden er den mest almindelige og anerkendte polaritet den der eksisterer mellem elektricitetens negative og positive pol. Denne polaritet udgør selve stoffets basale konstitution eftersom ethvert atom indeholder elektriske ladninger, der er differentieret i en positiv kerne og et vekslende antal negative elektroner. Den elektriske polaritet manifesterer sig på mangfoldige måder, hvilket har mange praktiske anvendelsesmuligheder, fx som induceret og vekslende strøm etc. Der kan findes interessante analogier inden for psykologiens område i forhold til de polariteter der eksisterer her, fx følelsesmæssig tiltrækning og frastødning, ambivalens og den ”kompensatoriske” funktion.
I de levende organismer som fx i menneskets krop er der forskellige polariteter. En af de vigtigste er den der eksisterer mellem det sympatiske og det parasympatiske nervesystem, det førstnævnte stimulerer katabolismen og den sidstnævnte assimilation eller anabolisme. Der eksisterer andre polariteter mellem de forskellige endokrine kirtler.
En af de vigtigste og almindelige polariteter i det organiske livs tre riger (mineral-, plante- og menneskeriget) er den seksuelle. Den positive pol er repræsenteret af det maskuline element og den negative af det feminine element. Det betyder ikke at førstnævnte er aktiv og den sidste er passiv. Begge er aktive men på forskellige måder. Det maskuline element er den dynamiske, indledende pol mens det feminine element er den modtagelige, nærende og udformende pol. Denne type polaritet rækker langt ud over forholdet mellem mand og kvinde til utallige former i livet. Det er helt specielt og på dybtgående vis betonet af kineserne, der betragter de to principper som fundamentet i såvel den kosmiske evolution som i ethvert aspekt af det menneskelige liv. Det skabende aspekt der er symboliseret af faderen og himlen kalder de Yang, mens Yin er det modtagelige og udformende aspekt, der symboliseres af moderen og jorden. Menneskets velvære afhænger ifølge den kinesiske filosofi på den harmoniske overensstemmelse mellem mennesket og universets cykliske evolution, der væves gennem de utallige forbindelser og interaktioner mellem Yang og Yin. (2.)
Følelsesmæssig polaritet
Indenfor emotionernes og følelsernes område finder vi disse dualiteter der er velkendte for alle: nydelse – smerte, opstemthed – depression, tillid – frygt, tiltrækning – frastødning, kærlighed – had. Deres udstrækning er så stor, at det almindelige menneskes liv kan siges at være baseret på dets emotionelle reaktioner – på ting, begivenheder og personer. Disse reaktioner har en specifik funktion og formål såfremt de opretholdes indenfor passende grænser. Men hvis vi tillader dem at tage over – således som det ofte er tilfældet, så er vi tilbøjelige til at blive deres slaver. Senere skal vi overveje hvordan modsætningernes begrænsninger kan overvindes.
Mentale polariteter
Indenfor det mentale område er der polariteten mellem den konkrete analytiske aktivitet og den abstrakte intelligens’ syntesiske virksomhed – mellem den induktive proces (fra det specifikke til det overordnede) og den deduktive proces (fra det overordnede til det specifikke).
Betragtningen af den menneskelige personlighed i dens totalitet afslører forskellige grundlæggende polariteter der i vid udstrækning er blevet undersøgt af den moderne psykologi. Det kendskab der er opnået om mennesket i denne proces har stimuleret udviklingen af vigtige psykologiske, uddannelsesmæssige og psykoterapeutiske teknikker. De vigtigste polariteter her er mellem: kroppen – psyken, bevidstheden – det ubevidste , det lavere ubevidste og det højere ubevidste; Patos (receptivitet, sensitivitet, reaktivitet) – Etos (aktivitet, dynamik, vilje ), Eros (følelse) – Logos (fornuft ).
Åndelig polaritet
Den grundlæggende dualitet i den åndelige sfære er den der eksisterer mellem personligheden og det transpersonlige Selv . Det er en polaritet der er årsag til mange indre konflikter, indtil en harmonisk forbindelse og en tiltagende sammensmeltning eller forening (spirituel psykosyntese ) er opnået.
Interindividuel polaritet
Der er også mange ”interindividuelle” polariteter der er af den yderste vigtighed. Den vigtigste og mest grundlæggende, der eksisterer på alle niveauer, er mellem manden og kvinden. Dernæst er der polariteten mellem voksne og børn – især mellem forældre og børn. Derudover er der de forskellige forhold, såvel mellem individer og de forskellige grupper de tilhører.
Blandt disse finder vi familien der kan betragtes som en enhed, et ”psykisk væsen”, der består ikke kun af de medlemmer der er i live men også af de indflydelser, der stammer fra forfædre og familie traditioner. Disse indflydelser er nogle gange en hjælp til individet, de tilbyder et ideal og en måde at leve livet på som man kan opmuntres til at leve efter. Andre gange, og måske oftere, kan de hæmme individet og endog undertrykke det.
Derudover kommer de sociale grupper af forskellig art (sociale og faglige klasser, kulturelle og religiøse grupper, nationer) som individet finder sig forbundet med i en tilstand af passiv underordning eller samarbejde, som leder og styrende aktør eller i konflikt med. Lignende forbindelser eksisterer mellem grupper, både blandt dem af samme type og størrelse, fx mellem familier og familier, klasser og klasser, nationer og nationer etc. Men der eksisterer også forbindelser af ”hierarkisk” art, mellem familien og staten, klassen og nationen; mellem en stat og en sammenslutning af stater.
To typer af polariteter der er af stor betydning er dem der eksisterer mellem de nordlige og sydlige individer og grupper i enhver nation og på ethvert kontinent og mellem de vestlige og østlige befolkninger.
Afbalancering af polariteter
Enhver af disse mangfoldige polariteter konfronterer os med de problemer der er forbundet med deres samspil og afbalancering. Det følgende er et kort overblik over de generelle principper og metoder til at afbalancere polariteterne med det formål at opløse de polare spændinger.
1. Fusion af de to poler, der indebærer en neutralisering af deres energimæssige spænding.
2. Skabelse af et nyt væsen og af en ny virkelighed.
3. Regulering af de modsatrettede poler ved hjælp af et ”mellemliggende center” eller af et princip der er højere end begge poler. En regulerende handling af denne type kan tilvejebringes på to måder:
a. Ved at formindske udsvinget mellem de to ekstremer, så de til tider endog forsvinder og på den måde skaber en mere eller mindre fuldkommen neutralisering. Et eksempel på dette er udsvinget mellem overdreven autoritet og ukontrolleret frihed indenfor opdragelse og undervisning og søgningen efter at finde en afbalanceret holdning.
b. Ved bevidst og viist at dirigere vekselspillet således at resultatet er harmonisk og konstruktivt og i overensstemmelse med den cykliske vekslen i såvel de individuelle og overordnede menneskelige og kosmiske betingelser. (Dette er metoden som læres i den kinesiske filosofi og specielt i I Ching)
4. Syntese , som skabes af et højere element eller princip der transformerer, sublimerer og reabsorberer de to poler op i en højere virkelighed.
De forskellige typer af polaritet kræver modsvarende og passende løsninger. Mennesket har ofte haft friheden – og deraf ansvaret – for at vælge mellem forskellige metoder til afbalancering. Det bør på den anden side påpeges, at de indikerede løsninger ikke altid er så indlysende, som den ovenstående opstilling kan foranledige en til at tro. Nogle gange, kan de overlappe eller kombineres på forskellig vis, som de følgende eksempler vil vise.
Fusion i elektricitetens verden
Indenfor elektricitetens område er det mest enkle resultat en neutralisering af spændingen gennem fusion af den positive og negative ladning. Dog afgøres resultatet af de betingelser hvorunder fusionen sker, hvilket kan give betragtelige variationer. Når fx polerne føres mod hinanden og spændingen overvinder modstanden i det medium der adskiller dem, så skabes en afladning, der manifesterer sig som en gnist. Lyn er et eksempel på dette fænomen. Når polerne på den anden side holdes fra hinanden men forbundet med en ledende tråd der har indbygget en “modstand” et sted på tråden, bliver den elektriske energi modtagelig for forskellige transformationer. Den sidstnævnte proces bliver anvendt med stigende kreativitet i forbindelse med at omdanne elektricitet til lys, varme og bevægelse. I disse tilfælde skaber neutraliseringsprocessen forskellige nyttige virkninger.
Indenfor det biologiske område, kan sundhed defineres som en dynamisk ligevægt der konstant trues og genoprettes mellem en række polariteter, der fx eksisterer mellem nervesystemets opdelinger, mellem de forskellige endokrine kirtler og overordnet set mellem de anaboliske og kataboliske funktioner.
Polarisering i det psykologiske liv
På samme vis kan det psykologiske liv betragtes som en vedvarende polarisering og spænding mellem vekslende tendenser og funktioner, samt en vedvarende bestræbelse på – ubevidst eller ej – at etablere ligevægt. Blandt de vigtigste psykologiske polariteter er: impuls-hæmning; følelse-fornuft; ekstroversion-introversion.
I forbindelse med den seksuelle polaritet har foreningen af de to fysiske elementer en skabende virkning. Dynamikken i deres fusion fører til fødslen af en ny organisme, der er magen til forældrenes. Indenfor menneskeheden er denne vidunderlige fysiske og skabende funktion tæt forbundet med de psykologiske polariteter og det skaber ofte meget komplekse situationer og vanskelige problemer.
Afbalancering af de psykiske kræfter
Afbalanceringen af de modsatte kvaliteter indenfor drifternes, emotionernes og følelsernes område kræver indgriben af et højere regulerende princip af en mental eller transpersonlig karakter. Den første opgave består i at forhindre drifterne og følelserne i at overvælde og oversvømme fornuften og viljen .
Den bedste måde at opnå dette på er at lære at disidentificere sig fra dem helt bevidst for at være fri til enhver tid og opretholde “Jeg’et”, bevidsthedens center på et højere niveau over dem. På den måde bliver man i stand til at observere og vurdere dem, samt regulere dem viist når det er nødvendigt.
Lad os gøre det klart at “regulere” ikke betyder at “undertrykke” og at dette på ingen måde fører til mangel på sensitivitet. Lad os fx overveje den grundlæggende polaritet lystfølelse og smerte. Så længe vi forbliver slaver af denne dualitet og altid aktivt søger lystfølelse og frygtsomt flygter fra smerte vil vi ikke finde vedvarende fred eller en permanent tilfredsstillelse. På den anden side vil en påtvunget hæmning og en overfladisk passivitet sandelig ikke udgøre nogen tilfredsstillende løsning. Den kan kun opnås ved hjælp af den klare indsigt, der gør det muligt at forstå årsagerne, karakteren og funktionen af såvel lystfølelse og smerte. Denne indsigt bærer den erkendelse, at man kan lære meget gennem såvel lystfølelse og smerte, når man accepterer lyst uden at kræve den eller er bundet til den og accepterer smerte, når den er uundgåelig uden at frygte eller gøre oprør mod den. På den måde kan man “destillere den essens” som de indeholder.
Derudover kan man gradvist hæve kvaliteten og niveauet i disse “modsætninger”. Man går gradvist fra nydelse af de fysiske lyster for deres egen skyld til følelsernes og sindets glæder indtil man til sidst oplever den spirituelle glæde. Man skaber en vej fra de fysiske lidelser til de følelsesmæssige problemer og intellektuelle storme og derfra til medfølelse med andres lidelser og hele menneskehedens. Fra alle disse oplevelser samler man visdommens frugter og lærer at opretholde bevidsthedscentret stabiliseret og ”tørt” på et niveau, der er højere end vekslen mellem lystfølelse og smerte. Til sidst kan vi lære at tilegne os den evne at identificere os selv med det Universelle Liv, med det over-individuelle Selv, med det Allerhøjeste, der transcenderer alle “modsætninger” i usigelig lyksalighed.
Hvis vi undersøger de specifikke polariteter nærmere på det følelsesmæssige område kan vi klart skelne mellem to grundlæggende løsninger. Den ene erkendes på det samme niveau og kan kaldes for “middelvejens” kompromis, sammensmeltningen af de to poler. Den anden løsning opnås på et højere niveau: dette er fusionen af polerne til en højere syntese.
Syntesens metode, der i en vis forstand er analog med en kemisk kombination, inkluderer og absorberer de to elementer i en højere enhed, der udruster dem med egenskaber, som adskiller sig fra hver af dem. Forskellen mellem den løsning der opnås gennem kompromis og den der nås via en syntese kan tydeligt indikeres af et triangeldiagram. Her er der et par få eksempler.
Polariteten mellem “sindet” og “hjertet”, mellem fornuft og følelse (Logos og Eros) reguleres først og fremmest ved at erkende deres respektive funktioner og deres legitime plads i helheden uden at den ene dominerer den anden. Dette kan efterfølges af et gensidigt tiltagende samarbejde og en sammenblanding af de to, indtil der opstår en syntese som Dante udtrykker så godt med ordene: “Intellektuelt lys fuld af kærlighed”.
Polariteten mellem sensitivitet og modtagelighed (Patos) og dynamik eller vilje (Etos), der i en bredere betydning svarer til den psykoseksuelle polaritet – fordi førstnævnte er ”feminin” og sidstnævnte ”maskulin”– kan også indledningsvist kontrolleres af en afbalanceret tilpasning for senere at blive afløst af en skabende syntese.
Den grundlæggende polaritet mellem den menneskelige personlighed som en helhed og det åndelige Selv kan også opløses i en enhed. Dette er målet for harmoniserings- og transmutationsprocessen der involverer en række langstrakte konflikter, tilnærmelser og kontakter, der hver for sig skaber partielle, tiltagende og udvidede fusioner. Kort sagt er dette den spirituelle psykosynteses proces. Den udgør den ædle bestræbelse og det centrale drama i ethvert menneskes liv, der enten bevidst eller ubevidst aspirerer mod dette høje mål eller som skubbes mod det af sin manglende evne til at finde vedvarende tilfredshed eller sand fred indtil han har opnået det.
Vekselvirkningen mellem Selvet og personligheden skaber en række ”triangulære” forbindelser der ligner dem vi har indikeret tidligere. Her er nogle af dem:
De forskellige ligevægtsbestræbelser, tilpasninger og synteser kan skabes på forskellige måder. Nogle gange går der intense kriser og konflikter forud. I andre tilfælde opnås de på en mere gradvis og harmonisk måde ved hjælp af en fremadskridende aftagen i ”pendulets” udsving. En klar forståelse af denne syntese proces gør det muligt at opnå den langt lettere og hurtigere. Den helt essentielle forudsætning er, som det tidligere er blevet sagt, at undgå en identificering med nogen af polerne og at kontrollere, transmutere og dirigere deres energier fra et højere center af opmærksomhed og kraft.
Noter
(1.) Se også: Das Buch von Personlichen Leben, Stuttgart: Deutsche Verlag Anstalt, 1936 – side 505, 510, 515.
(2.) Adskillige kinesiske tekster omhandler dette punkt. En af de mest interessante er I Ching eller Forvandlingernes Bog, som skjult under en metode til spådomme indeholder skatte af visdom. Jung udtrykker i The Secret of the Golden Flower og ligeså Keyserling, stor påskønnelse af den.
Sådan kan du komme videre
Her kan du modtage syv gratis meditationer, hvor du udvikler forskellige sider af dig selv
Læs også artiklen Psykosyntese en integral psykologi og biografien om Roberto Assagioli
Gem kommentar