Table of content
Robert Gerard giver et virkelig dybt indblik i den symbolske visualisering der er en af psykosyntesens primære teknikker. Gennem en case beskrives hvorledes en klient oplever en spirituel højdepunktsoplevelse ved hjælp af teknikken.
Af Robert Gerard, Ph.D, Los Angeles, Californien (1961),
Oversættelse Britt Jakielski
FØRSTE SESSION
Introduktion
Jeg står over for samme problem som psykoanalytikeren ville stå overfor, hvis han blev bedt om – på en time til halvanden – at fortælle om psykoanalyse; emnet er så omfattende, at det er næsten umuligt at behandle det kort. Min præsentation vil derfor mere have antydningens karakter, og i højere grad være en introduktion end fyldestgørende. Min hensigt er på en kortfattet måde at fortælle, hvad Psykosyntese betyder. Vi må begynde ved begyndelsen og summarisk redegøre for nogle af kernepunkterne i denne form for terapi. Derefter vil jeg, for virkelig at nå ind til kernen og være konkret, drøfte en af psykosyntesens teknikker. Der er mange teknikker, men ved at tage en, som endnu ikke er bredt kendt i dette land, føler jeg det vil være mere nyt. I anden session vil jeg give et mere konkret uddrag fra en terapiproces, som illustrerer nogle af de teknikker, som jeg vil nævne i løbet af sessionen, og som er mere konkret relateret til, hvad der kunne kaldes en ”spirituel” oplevelse under en terapisession.
Psykosyntesens principper
Hvad er det, der først og fremmest menes med Psykosyntese? Begrebet psykosyntese blev introduceret og løbende udviklet i løbet af mere end 40 år af Roberto Assagioli , M.D., en italiensk psykiater, der i 1926 grundlagde ”Istituto di Psicosintesi” (Psykosyntese Instituttet) i Rom. I sin psykoterapeutiske praksis kombinerede Dr. Assagioli brugen af forskellige psykoterapeutiske teknikker og eksperimenterede med og gjorde brug af en serie teknikker til styrkelse af psykosynteseprocessen . Jeg følte mig tiltrukket af hans arbejde på grund af ligheden mellem vores tilgang til psykoterapi og satte det højt på dagsordenen at møde ham personligt i forbindelse med en Europa-rejse i sommeren 1955. Dette blev begyndelsen til vores venskab og professionelle samarbejde. Eksempelvis tilbragte jeg – med støtte fra Psychosynthesis Research Foundation – foråret 1959 i Firenze med henblik på et intensivt samarbejde med ham om psykosyntesens teori og teknikker.
Mange vil naturligvis have hørt en hel del om psykoanalyse , navnlig Freuds og hans efterfølgeres psykoanalyse, neo-freudianerne som f.eks. Karen Horney og Erich Fromm, og også om den schweiziske psykiater C.G. Jungs analytiske psykologi. Denne vægt på analyse har i lang tid været udbredt inden for psykoterapien. Analyse er en adskillelse af helheden i dele med henblik på at være i stand til at forstå hver enkelt dels natur, funktion og forhold til de øvrige dele. Men analyse er ikke tilstrækkelig i psykoterapi. Vi er nødt til at gå bag om analysen uden at fornægte værdien af den. Vi må omsætte den analytiske forståelse og indsigt til en konkret ændring i vores følelser, holdninger og adfærd. Kort sagt, formålet er ikke analyse; det er meget mere. Det er syntese , nemlig integration, helhed, enhed, harmonisk brug af alle vore funktioner, alle vore potentialer, alle vore drifter. Ordet ”syntese” kommer fra det græske ord ”syn”, der betyder ”sammen”, og det græske ord ”tese”, der betyder ”lægge” eller ”sætte”. Så syntese betyder at sætte sammen, at sætte dele sammen, så de danner en integreret enhed.
Hvad angår den menneskelige psyke refererer psykosyntese til at integrere og på en harmonisk måde at udtrykke hele vort menneskelige væsen – fysisk, emotionelt, mentalt og spirituelt. Jeg lægger vægt på ”og”, fordi det er det sidste aspekt, der i høj grad er blevet overset, eller måske ikke tilstrækkeligt betonet i visse af psykoanalysens tidlige forsøg, selvom mange af mine psykoanalytiske kolleger på det seneste i stigende grad er optaget af værdier. Hvad enten disse værdier er kunstneriske, æstetiske, etiske eller altruistiske, kan vi kalde dem ”spirituelle” aspekter af vores menneskelige natur. Så målet er syntese, en kreativ helhed.
Analyse kan føre til dette mål, men gør det ikke nødvendigvis. Den er en vej til målet, et middel, men vi må altid huske på, at den ikke er målet i sig selv og derfor ikke bør forveksles med målet. Analyse kan anvendes til at opnå syntese, eller helhed, men andre veje kan have en mere helhedsskabende virkning. På nuværende tidspunkt ønsker jeg ikke at give det fejlagtige indtryk, at jeg er anti-analytisk. Mit budskab er, at vi bør gøre brug af såvel analyse som syntese, når vi ønsker at hjælpe et medmenneske i dets bestræbelser på at opnå et rigere og mere fuldt liv. Psykosyntese er en anvendelig metode, ikke bare for mennesker, der lider af neurotiske vanskeligheder og forskellige alvorlige, psykologiske problemer, men den er også anvendelig for mennesker, der er relativt velfungerende, men som stræber efter en højere grad af selvrealisering og fyldestgørelse.
Hvis der skal ske en integration, må de forskellige tendenser i den menneskelige natur harmoniseres. Hvorledes gør vi det? Med andre ord, hvordan bliver vi rent faktisk integreret? Jeg tror, at en af de første ting, vi må tage i betragtning er, at vi ikke kan blive integreret uden at have en form for center, som syntesen kan bygges op omkring. Ellers mister vi fokus, og der er ikke rigtigt noget, der bliver integreret. Så man kan sige, at syntese bør først finde sted omkring et personligt center, det bevidste ego, ”jeg’et”, i det vi kan kalde personlig psykosyntese, nemlig personlighedens syntese – fysisk, emotionelt og mentalt. Derefter kan psykosyntese finde sted omkring et dybere center, som vi i mangel af bedre udtryk kan kalde vort spirituelle Selv med stort S, som det lille selv, vi lever ud fra i hverdagslivet, kun er en bevidsthedens afspejling af. (Det spirituelle Selv er relateret til Karen Horneys ”virkelige selv”, som hun beskriver som ”den centrale indre kraft”, der er den dybe kilde til psykologisk vækst, de konstruktive energiers udspring, og som hun skelner fra både det faktiske eller empiriske selv og det idealiserede selv.[1] Det refererer til vor dybeste natur, den indre kerne, menneskets virkelige Væsen.[2] Det spirituelle Selv er blevet kaldt det transpersonlige Selv (fordi den fænomenologiske oplevelse af Selvet omfatter såvel det personlige som det kollektive, det individuelle som det universelle) og det transcendentale Selv (fordi Selvets bevidsthed transcenderer det ordinære jeg’s bevidsthed). Det er relateret til den mystiske jegløsheds tilstande som beskrevet af Fingarette i en psykoanalytisk referenceramme.[3] Uanset det anvendte udtryk er det, der er brug for at udvikle, en videnskab om Selvet, dets energier og manifestationer, og hvordan disse energier kan kontaktes og frigives med henblik på et kreativt liv). Så det potentielle mål (som eventuelt ikke opnås af mange mennesker, men som i hvert fald er et potentiale) er ikke blot en personlig psykosyntese, som er en effektiv integration af personligheden, men også en spirituel psykosyntese; dvs. en integration af personligheden med et åndeligt center, som den integrerede personlighed derpå bliver et udtryksredskab for i denne verden.
For at præcisere, integrerer vi personligheden omkring det personlige jeg, som i vid udstrækning oplever en følelse af adskillelse fra andre, og denne integrerede personlighed må derpå syntetiseres omkring et meget dybere center, som ikke blot oplever en følelse af selv-identitet, men også en følelse af universalitet, af at være i forbindelse med andre væsener og med universet som helhed. Dette er en meget lang og kompleks proces, og på mange måder er det op til patienten eller personen at beslutte, hvor langt han eller hun i virkeligheden ønsker at gå. Mange mennesker er tilfredse med en midtvejsløsning, så at sige, og stopper der og bliver meget effektive i deres arbejde og daglige gøremål. Andre oplever en form for indre uro, som er blevet kaldt ”guddommelig utilfredshed”, i hvilket tilfælde der så må tilføjes yderligere for at tilfredsstille personen.
Med åndelige mener jeg ikke dogmatiske, religiøse idéer, for i mange tilfælde står religiøse dogmer i vejen for en gennemgribende åndelig oplevelse. De kan kort sagt være tankeformer, der begrænser os. På den anden side kan en ægte åndelig oplevelse oversættes i termer, der forstås af hele menneskeheden og ikke kun af en bestemt trosretning. Med ”åndelig” mener jeg ikke ”at gå i kirke”. Jeg mener alt, der rummer højere værdier end gennemsnittet, inklusiv empatisk forståelse, altruistisk kærlighed, dyb visdom, kreativ inspiration, værdsættelse af skønhed, en følelse af ansvar, en oplevelse af et ønske om at bidrage, så vel som de såkaldt mystiske oplevelser af universalitet, af enhed med kosmos.[4] Åndelige oplevelser kan antage mange former hos forskellige mennesker, og meget ofte vil man finde, at en person vil opgive sine specielle dogmer, som kan være en form, oplevelsen iklædes, men ikke selve kernen i oplevelsen.
Det er åbenlyst igennem det foregående, at den grundlæggende orientering inden for psykosyntesen rummer en anerkendelse for terapeuten af, at de åndelige impulser i mennesket er lige så grundlæggende, lige så primære, som de seksuelle og aggressive drifter, som er så vel beskrevet inden for psykoanalysen . Men det indikerer også, at disse seksuelle og aggressive drifter ikke fornægtes. Det er en fejl, som mange såkaldte åndelige mennesker begår, at de afskærer sig fra deres fysisk-emotionelle natur og ønsker at nå ”åndelige” højder uden at have fødderne solidt plantet på jorden. Dette er ikke psykosyntese. At være ”åndelig” i den almindelige sproglige betydning, når vi siger om et menneske, at han eller hun er ”åndelig”, er det modsatte af syntese, fordi det afskærer os fra at være et menneske af kød og blod. Det er en måde at opnå et pseudo-nirvana, men er ikke psykosyntesens vej. Det er naturligvis langt lettere at være integreret i en helt igennem materialistisk betydning, eller en helt igennem åndelig betydning, end det er at integrere begge i sig selv. Det sidstnævnte er psykosyntesens mål.
Når jeg siger, at den åndelige drift er grundlæggende, mener jeg, at den ikke grundlæggende udspringer fra de seksuelle eller aggressive drifter igennem reaktionsdannelses-, projektions- eller sublimeringsprocesser, som er de forklaringer, der gives inden for den ortodokse psykoanalytiske litteratur. Det er sandt, at åndelig stræben i mange tilfælde udspringer fra andre drifter; for eksempel kan visse mennesker projicere billedet af en Gud som et resultat af deres eget umodne behov for afhængighed af et stærkt fader-billede. Jeg er sikker på, at denne reminiscens eksisterer i mange af os, men der er også noget andet. Der er en åndelig tilskyndelse, som ikke udspringer af infantile tilbøjeligheder, fra afhængighed, fra reaktionsdannelse af aggressivitet; som ikke udspringer af seksuelle drifter; men som er en drift i sig selv på lige fod med seksuelle og aggressive drifter. Ligesom mennesker udvikler sig i ungdommen og udtrykker mere af de seksuelle drifter, på samme måde vil mennesket generelt senere i livet begynde at udtrykke nogle af sine åndelige drifter. Set i dette lys kan neurose lige så vel forekomme som et resultat af de åndelige tilskyndelsers fortrængning, som fra den mere anerkendte fortrængning af de seksuelle og aggressive drifter. Jeg tror, der her er en meget vigtig skelnen mellem ortodoks psykoanalyse og psykosyntesens indfaldsvinkel. Det betyder ikke, at en psykosyntese-orienteret terapeut ikke vil anerkende alle aspekterne, der er så vel beskrevet af Freud og hans tilhængere og gøre brug af alle de teknikker, som de har udviklet, men der er et behov for at anerkende yderligere aspekter af den menneskelige natur og inkludere de åndelige aspekter; at anerkende behovet for integration af disse åndelige aspekter med den øvrige menneskelige natur og at gøre brug af yderligere teknikker, som måske ikke er analytiske, men som er meget konkret anvendelige til syntesens formål.
Der er en anden implikation i denne orientering, nemlig at hvis man anerkender eksistensen af et åndeligt Selv med stort ”S”, anerkender man som terapeut også, at der i patienten (og for den sags skyld i os alle) er en indre kilde af kærlighed, af intelligens, af visdom, af kreativitet, af indre retning og formål. Terapeutens opgave er derfor inden for denne orientering at hjælpe individet til at blive bevidst om og at gøre brug af disse højere energier i arbejdet med at rekonstruere personligheden.
En af de grundlæggende antagelser inden for denne tilgang er, at dette åndelige center, hvis det kontaktes uden personlighedsforvrængninger, er en visere kilde til vejledning og retning for patientens liv end terapeutens bevidste sind. Denne anerkendelse af patientens indre visdom vil give terapeuten en meget nødvendig fornemmelse af proportioner og ydmyghed. Jeg tror, det kan hjælpe meget, hvis terapeuten har en overbevisning, direkte udledt af egen erfaring, at uanset hvor sølle, forvirret eller syg personen måtte synes udadtil, eksisterer dette indre center af psykologisk sundhed, visdom og formål, som er der for at vækkes, forudsat blokeringerne for dets bevidste realisering kan elimineres.
Man kan sige, at dette er godt nok, men hvordan gør man det? Hvordan kan personlig og åndelig psykosyntese opnås? Jeg kan ikke på nogen måde give et fyldestgørende svar i løbet af disse to sessioner. Det lader sig ikke gøre på den tid, der er til rådighed, og jeg tror, at ikke engang hvis jeg havde haft mere tid, kunne jeg have givet et fyldestgørende svar, fordi jeg ikke har det; og jeg har heller ingen patentløsning. Det eneste, jeg kan gøre, er først at beskrive psykosyntesens generelle proces, og dernæst udvælge en teknik, der – blandt andre – kan anvendes hen imod psykosyntesens mål.
Assagioli skelner i sin artikel Dynamisk Psykologi og Psykosyntese mellem forskellige stadier i psykosyntese-processen. Jeg vil kort opsummere disse stadier, men det bør huskes, at de til en vis grad kan overlappe hinanden.[5]
Det første stadie involverer et tilbundsgående kendskab til ens personlighed. Dette er det analytiske stadie, hvor fri association, projektive teknikker og alle teknikkerne inden for moderne psykoterapi kan anvendes.
Det andet stadie er fokuseret på kontrollen med forskellige af personlighedens elementer. Det er baseret på et grundlæggende psykologisk princip, der kan formuleres som følger: »Vi er domineret af alt, hvad vores selv identificerer sig med. Vi kan dominere og dirigere alt, som vi kan dis-identificere os fra«. Spørgsmålet bliver derfor, i hvilket omfang vi kan identificere os med vores sande Selv og dis-identificere os fra ikke-selvet. Eksempelvis vil vi, hver gang vi identificerer os med en sygdom, en frygtsom tanke eller en fejltagelse, hver gang vi indrømmer, at ”jeg føler mig nedslået” eller ”jeg er irriteret”, blive mere og mere domineret af irritation, depression eller vrede. Vi har lagt os selv i lænker. Hvis vi i stedet siger ”en bølge af modløshed søger at overmande mig”, er situationen en anden, fordi vi på den ene side oplever modløsheden eller vreden, og på den anden side oplever selvet. På den måde identificerer vi os med selvet. Men det indebærer ikke nogen sukkersød holdning af fornægtelse og undertrykkelse, som siger ”Ih nej, jeg er skam ikke vred; jeg er et meget venligt menneske”, samtidig med at vi skærer tænder. Jeg er ingen fortaler for en sukkersød holdning om, at alt er godt, som f.eks. Candide i Voltaires roman. Vi må have mod til at konfrontere vores skygge (for at bruge et jungiansk udtryk) eller id’et (det’et), hvis vi ønsker at anvende et freudiansk udtryk, og konfrontere den direkte, blive bevidste om den og om psykodynamikkerne og de motivationer, der er forbundet med den. Men det betyder ikke, at vi siger, at vi er den. Det er ikke hele os; det er en del af os. Så den grundlæggende øvelse med dis-identifikation fra ikke-selvet og identifikation med Selvet er særdeles vigtig for psykosyntesen. Først at blive klar over, at jeg har en krop, men jeg er ikke min krop, for når alt kommer til alt vil alle kroppens celler inden for nogle få dage ikke længere være de samme, og alligevel oplever jeg en form for kontinuitet. Til tider er jeg træt, og til andre tider er jeg fuld af energi. Når der er så megen forandring, hvordan kan min identitet da ligge deri? Jeg har en krop; jeg anvender den, ligesom jeg anvender en bil, men jeg er føreren – ikke min bil. Det betyder ikke, at jeg ikke nyder bilen, eller for eksempel at jeg ikke nyder sex, men jeg er bevidst om, at jeg i min helhed ikke er den form for nydelse. Den er blot et aspekt af livet.
Det samme kan siges om mine følelser. Nogle gange føler jeg mig deprimeret, nogle gange opløftet, nogle gange føler jeg mig irriteret, og andre gange meget kærlig. Sindsstemningerne skifter, og hvor i hele dét er min identitet? Det er alt sammen forbigående sindsstemninger, jeg oplever, men jeg er ikke mine følelser. Ikke desto mindre er de ekstremt nyttige og anvendelige i min kontakt med andre mennesker. Jeg trækker mig ikke væk fra andre mennesker. Jeg har brug for følelser for at opleve på andre måder end gennem intellektet, hvordan andre mennesker reagerer, og for at udtrykke kærlighed og hengivenhed. Men jeg er ikke mine følelser.
Og jeg kan gå et skridt videre og tænke på alle de måder, hvorpå mine tanker, mit intellekt og mine idéer har ændret og udviklet sig over en årrække; at jeg nogle gange har skiftet standpunkt. Hvordan kan min identitet ligge deri? Jeg tænker, men jeg er ikke mine tanker. Jeg har et intellekt; det er et redskab, men jeg ophøjer det ikke (som nogle mennesker gør) til gudestatus, som jeg tilbeder. Det er bare et redskab; et intellekt; en måde at løse problemer og at tænke. Men jeg er ikke mit intellekt. Hvem er jeg da? Jeg er et Selv. Jeg er et punkt af ren selvbevidsthed. En af de letteste måder til at hjælpe en person med at forstå dette er at bede ham koncentrere på et eller andet som f.eks. at lukke øjnene og visualisere en hvid prik i yderkanten af en hvid cirkel. Meget hurtigt vil der dukke fornemmelser og følelser op, og alle mulige former for uvedkommende tanker vil dukke op. Man begynder da at opleve, at der på den ene side er et selv, der har ønsket at visualisere en prik og en cirkel, og på den anden side alle disse uvedkommende fornemmelser, følelser og tanker. Man bliver bevidst om, hvor lidt kontrol man har, og hvor meget forskel der er på selvet og strømmen af bevidsthed, som inkluderer fornemmelser fra kroppen, følelser fra den emotionelle natur, og tanker fra den mentale natur. Og endelig er der den yderligere oplevelse, når man bliver bevidst om, at dette bevidste selv ikke er ens ultimative sandhed og identitet. For til syvende og sidst forsvinder selvet om natten, og når vi vågner næste morgen, er vi tilbage igen. Det forsvinder under narkose eller i dybe hypnotiske tilstande, og alligevel dukker det op igen. Så måske er det blot en refleksion inden for et bevidsthedsfelt i et center, som er meget dybere, og som vi kan kalde et Selv med stort ”S”.
Så den næste erkendelse, det næste stadie, er erkendelsen af ens sande Selv – opdagelsen af det forenende center. Idealmodeller kan være nyttige i dette arbejde; modeller, som vi kan bygge os selv op omkring. Men indre modeller, den indre følelse af opmærksomhed og individualitet er en anden metode. Jeg kan ikke i denne session gå alt for meget i detaljer, men ønsker at give et bredt perspektiv og vil derefter give en konkret teknik.
Næste skridt er psykosyntesen selv, dannelsen eller rekonstruktionen af en personlighed omkring dette center, som terapeuten har bistået patienten med at erkende. Det består af mange mellemliggende trin, som bl.a. gør brug af de til rådighed værende energier, transformationen og sublimeringen af seksuelle og aggressive drifter, koordinationen og underordningen af forskellige psykologiske funktioner og udviklingen af uudviklede funktioner. I forhold til de fire funktioner: sansning, følelse, tænkning og intuition er der generelt en ubalance. Nogle mennesker har en tilgang til livet, der primært er baseret på sanseplanet, andre har en tilgang, der primært er baseret på fornemmelser eller følelser; andre må udtænke alt intellektuelt og kan ikke føle, men må udtænke, hvad de føler. For disse menneske involverer psykosyntesen udviklingen af følefunktionen, da den er uudviklet.
Derfor vil jeg gerne her give et overblik over en psykosyntese-teknik, der relaterer sig til udviklingen og brugen af forestillingsevnen.
Symbolsk visualisering: En psykosyntese-teknik
I denne teknik anvendes forestillingsevnen ikke til tomt dagdrømmeri, som vi indimellem gør, og heller ikke til kunstfærdig skabelse, som i sig selv kan være nyttig, men med psykologisk vækst og integration som det konkrete formål. Jeg ønsker at vise, hvordan denne teknik kan hjælpe, ikke blot i udviklingen af forestillingsevnen, men også i individets overordnede psykosyntese .
Mange af os oplever, at forestillingsevnen enten ikke er udviklet, eller at vi ikke kan kontrollere den. Hvis den er uudviklet, kan personen, når han/hun bliver bedt om at visualisere, ofte ikke se noget, idet alt intellektualiseres og ikke direkte kan opleves i billedernes verden. Hvis forestillingsevnen ikke er under vores kontrol, kan den løbe løbsk og forårsage mange vanskeligheder, skabe vilde fantasier, nytteløst dagdrømmeri grænsende til psykotiske, autistiske fantasier. Så formålet bliver at udvikle forestillingsevnen, men på en kreativ, konstruktiv måde, der tjener individets samlede vækst og udvikling. Visualisering, det billedmæssige aspekt af forestillingsevnen, er nært forbundet med det ubevidstes sprog, som grundlæggende er et billedsprog, som vi alle ved fra vores drømme. Når vi drømmer, taler vores ubevidste til os i billeder. Ved at vende denne proces om, enten ved at indgive det ubevidste billeder eller ved at udskifte de billeder, der kommer fra det ubevidste, er det muligt at tale til det ubevidste på dets eget billedsprog og således påvirke de ubevidste processer og derigennem i sidste ende øve indflydelse på vores ydre adfærd. Da mange af disse billeder er symbolske for vores følelser, holdninger eller konflikter, kalder jeg denne proces Symbolsk visualisering.
Symbolsk visualisering er både en psyko-diagnostisk og en psyko-terapeutisk metode. Det er en af de grundlæggende psykosyntese-metoder. Vi kan f.eks. bede en patient lukke øjnene og forestille sig en uudsprungen rosenknop, der gradvist og i naturens tempo åbner sig op og bliver til en fuldt udsprungen rose. Når jeg forresten anvender ordet ”patient”, mener jeg ikke blot en patient, for der kommer mange mennesker til mig i selv-aktualiseringsøjemed, Selv-realisering gennem terapi og ikke primært fordi de føler sig neurotiske. Så når jeg siger patient, mener jeg menneske. Hos nogle patienter folder knoppen sig straks ud til en fuld rose; diagnostisk betyder det, at det er et menneske, der har et mål relativt klart i bevidstheden, men som ikke vil igennem de vanskeligheder, den møje og den smerte, som de mellemliggende trin indebærer. Terapien indebærer da at bede patienten forestille sig rosens vækst på samme gradvise måde som i naturen. Andre diagnostiske implikationer er endeløse. Lad mig give et par eksempler. En patient med undertrykt fjendtlighed visualiserede til at begynde med en rose med skarpe, takkede blade. Hos en anden patient, som var meget tilbagetrukket og isoleret, ville rosen slet ikke åbne sig; den forblev lukket som en knop. Disse fingerpeg om personlighedsdynamikker kan anvendes til tolkning og indsigt, som det er tilfældet i psykoanalyse , men det er også muligt at arbejde direkte med biledet og bede patienten gentage proceduren, indtil han er i stand til at producere en smuk rose og erkende, at processen er et væsentligt symbol på hans indre vækst og udvikling. Effekten af denne symbolske visualisering afhænger af personens voksende evne til at introjicere rosen og få en fornemmelse af det levende symbol, så symbolet arbejdet kreativt i personen og sætter gang i hans egne konstruktive og kreative kræfter.
Teknikkerne til symbolsk visualisering falder inden for et kontinuum, der spænder fra kontrolleret visualisering af specifikke symboler til fri, spontan visualisering af ustruktureret karakter, så som dagdrømmeri.
A. Kontrolleret symbolsk visualisering
I kontrolleret symbolsk visualisering er det grundlæggende billedmæssige indhold, selvom nogle af detaljerne kan være spontane, givet på forhånd. En indledende tilstand består i at sidde i en behagelig stol, lukke øjnene og opnå så afslappet en tilstand som muligt. Den siddende stilling letter, i modsætning til en liggende stilling, individets kontrol over de imaginative processer. Opmærksomheden trækkes mest muligt væk fra de kropslige processer og uvedkommende tanker og fokuseres i stedet på de konkrete symboler eller den symbolske situation, som ”sindets øje” skaber.
Der er to grundlæggende typer af kontrolleret symbolsk visualisering: (1) Den kontrollerede visualisering af dynamiske symboler, og (2) Den kontrollerede visualisering af symbolske situationer.
1. Kontrolleret visualisering af dynamiske symboler
Her kan der anvendes to fremgangsmåder:
a. I det første tilfælde søger selvet at fastholde billedet i en forud fastlagt form. Denne oplevelse giver normalt patienten en dramatisk erkendelse af hans manglende kontrol. Uønskede tanker og følelser bryder ind og forstyrrer koncentrationen. Billedet selv vil enten skifte eller tone bort. Han må skabe det igen og igen. Denne oplevelse hjælper patienten med at skelne mellem selvet eller ”jeg-et”, som ønsker at koncentrere på et bestemt billede, og bevidsthedens skiftende indhold. For at opnå den maksimale effekt af denne øvelse, kan der afsættes et par minutter dagligt over en periode på nogle måneder til denne type visualisering. Gradvist, med vedholdende praksis, vil personen opleve, at hans evne til at visualisere forbedres, og at han kan fastholde et stabilt billede i en længere periode. Således opnår han kontrol over forestillingsevnen, og hans fornemmelse af selv-identitet som den, der styrer sit indre og ydre liv, styrkes.
Selve udvælgelsen af det visualiserede billede kan føre til yderligere forandring, eftersom det netop vælges for sin dynamiske terapeutiske værdi. Særligt anvendelige i denne forbindelse er følgende:
(1) Symboler på syntese , på integration og balance omkring en indre kerne, så som en solsikke. Jung har bevidnet disse symbolers transformerende kraft. Ud fra studiet af mandala-symbolikken kom jeg til den konklusion, at disse symbolers integrative værdi primært ligger i de geometriske former, der er indlejret i billedet. I stedet for at vente på deres spontane fremkomst, er det muligt at visualisere disse grundlæggende integrative symboler. F.eks. visualiseres kanten af en hvid cirkel med en hvid prik i midten, herefter et lige-benet hvidt kors eller matematisk plus-tegn, sluttende med at visualisere omridset af en hvid ligebenet triangel, der peger opad, idet der anvendes fire til fem minutter på visualiseringen af hvert symbol i den nævnte rækkefølge. Erfaringen har vist, at det er vigtigt at skabe dette billede igen og igen, idet det toner bort, og at fortsætte denne praksis dagligt i 9-12 måneder for at sikre et virkningsfuldt og varigt resultat.
(2) Symboler på harmoniske menneskelige relationer, så som to hænder, der giver et håndtryk.
(3) Symboler på maskulinitet (f.eks. et sværd) og femininitet (en beholder som f.eks. en kop eller en vase). Hvis det visualiserede sværd er dækket med rust eller gået itu (som det forresten var tilfældet for en homoseksuel patient), bliver patienten bedt om at fjerne rusten eller at forestille sig, at han reparerer det, indtil han skaber en fin og skinnende klinge. Psykoterapeuter vil have let ved at se den seksuelle symbolik. Men det er mere end det. Det handler om hele hans maskulinitet og ikke kun hans seksuelle potens. Det repræsenterer hans rolle som et maskulint væsen i livet; han ser i hvor høj grad, han kan gøre sig gældende, når han befinder sig i en situation, der retfærdiggør dette. Med hensyn til det feminine symbol, koppen eller vasen, blev det visualiseret af en kvindelig patient, der oplevede det som sort indeni og fyldt med snavs. Jeg bad hende fjerne snavset og male vasen med guld indeni, og herefter fylde den med frisk vand. Dette restaureringsarbejde, som f.eks. blomster, der vokser op af mudderet, forekommer ofte spontant uden terapeutens mellemkomst.
(4) Symboler på følelsesmæssige tilstande (dvs. det følelsesmæssige, følende aspekt af vores menneskelige natur). I dette tilfælde kan subjektiv farvevisualisering vise sig effektiv med henblik på at frembringe ønskelige følelsesmæssige tilstande. For eksempel viste farven blå sig i de psyko-fysiologiske studier, jeg udførte ved Veterans’ Administration Hospital i Los Angeles, at have en beroligende virkning, navnlig hos forsøgspersoner, der led af svær angst. Virkningen havde endog indflydelse på hjernebølgerne på elektro-encefalografen (EEC), jeg anvendte, og der var tilsvarende forandringer i blodtrykket, åndedrætsrytmen, og andre funktioner i det autonome nervesystem. Patienten bliver bedt om at visualisere sig i centrum af en kugle fyldt med en given farve, eller at forestille sig en situation eller et objekt med en bestemt farve som f.eks. en blå bjergsø; eller en geometrisk form fyldt med farve som f.eks. en blå cirkel eller en gul diamant.
b. I den anden tilgang til kontrolleret visualisering af dynamiske symboler søger selvet at ændre billedet i en på forhånd aftalt retning. Dette tillader anvendelse af levende symboler. Blandt disse er symboler på transformation (f.eks. transformeringen af en larve til en puppe til en sommerfugl) og symboler på vækst som f.eks. rosen, jeg allerede har nævnt, eller et frø der vokser til træets fulde styrke og modenhed (som f.eks. et ege- eller fyrretræ), der er i stand til at modstå elementernes rasen. Jeg havde en meget interessant oplevelse med en patient, der under sin første session blev bedt om at visualisere et frø. (Jeg vil som regel gerne have patienten til at opleve det i terapien, hvorefter han kan arbejde videre med det på egen hånd). Træet begyndt at vokse og ønskede at vokse så hurtigt, at stammen ikke var stærk nok til at bære grenene. Det blev aldrig et træ, men blev i stedet vil en vinstok, der holdt sig ved jorden som en hængeranke, og som var et levende billede på den måde, patienten var afhængig af andre. I hans tilfælde var det en del af terapien at få ham til at begynde at skabe rum for en naturlig vækst.
2. Kontrolleret visualisering af symbolske situationer
I den anden grundlæggende type kontrolleret visualisering, nemlig kontrolleret visualisering af symbolske situationer, gøres brug af bevægelsesdynamikker, ikke kun i forhold til et enkelt symbol som f.eks. et træ i vækst, men i forhold til en visualiseret række af begivenheder. Symbolske situationer kan komme på tale ud fra patientens egne frembringelser. Eksempelvis oplevede en mandlig patient, der havde seksuelle problemer, i en dagdrøm visse vanskeligheder, når han søgte at spille ping-pong med en kvinde. Han blev bedt om igen og igen at visualisere denne situation med henblik på gradvist at forbedre sit spil og mindske sin angst. Ved symbolsk at spille ping-pong med en kvinde kunne noget af den angst, der for ham var forbundet med heteroseksuelle forhold, eventuelt fjernes.
Symbolske situationer kan foreslås af terapeuten, afhængigt af patientens behov. Disse scener inkluderer følgende:
(1) Symbolsk visualisering af ønskelige personlighedstræk, så som at tålmodigt at binde en knude op, vågne fra en slumrende tilstand til klar oplevelse, tæmme og træne en vild hest. I denne forbindelse kan en vild hest repræsentere personligheden som helhed; og konkret kan den repræsentere de aggressive drifter, som må tæmmes, trænes (men ikke undertrykkes), så de kan frisættes og udtrykkes på konstruktiv måde.
(2) Symbolske repræsentationer af processen med at rekonstruere personligheden. Eksempelvis at bygge et hjem eller et tempel til erstatning for et faldefærdigt hus; eller at sætte en forsømt have i stand og visualisere dens vækst i skønhed, dag efter dag i nogle minutter, indtil den virkelig bliver et udtryk for skønhed.
(3) Et symbolsk handlingsforløb, der repræsenterer opdagelsen og identificeringen af et forenende center, som personlighedens konflikter kan løses omkring. Eksempelvis at nå i sikkerhed i et fyrtårn på en klippe efter en farefuld svømmetur i det frådende hav, klatre op i toppen af fyrtårnet og fra dette punkt betragte havet med bevidstheden om, at dette handlingsforløb kan repræsentere evnen til at stå fast midt i følelsesmæssigt stormvejr, og at overleve sine konflikter med en holdning af iagttageren, der er identificeret med selvet , ”jeg’et”, bevidsthedens center. Set i dette lys er fyrtårnet mere end symbolet på det mandlige seksuelle organ; det bliver et symbol på selvet.
(4) Symbolske repræsentationer af inter-individuel psykosyntese , nemlig parrets, gruppens, menneskehedens psykosyntese – som f.eks. at spadsere sammen som et par eller en gruppe ad samme vej, hvor man hjælper hinanden til at overvinde de forhindringer, man møder på sin vej.
B. Spontan symbolsk visualisering
Det forud fastlagte forløb med udvikling af billeder i kontrolleret symbolsk visualisering kan ændres ved indtrængningen af spontant symbolsk indhold. I teknikkerne med spontan symbolsk visualisering bliver denne tendens til at tage imod spontane billeder næret, og der gøres ingen forsøg på forhånd på at fastlægge formen eller rækkefølgen af de symbolske repræsentationer, skønt der kan gives et billede at starte på for at igangsætte processen. Spontaniteten i den symbolske billedskabelse fremmes ved, at patienten ligger afslappet ned. I den foregående teknik visualiserede selvet eller ego’et et forudbestemt billede. I denne teknik ønsker vi at være mere receptive i forhold til disse uventede billeder og at lade dem kommer igennem på en mere spontan måde; så det er tilrådeligt, at patienten ligger ned, selvom det er af relativt mindre betydning. Jeg vil gerne her give en meget vigtig advarsel.
Hvor kontrolleret symbolsk visualisering (som jeg allerede har talt om) kan udføres af personen på egen hånd, finder spontan visualisering bedst sted, når der er en trænet psykoterapeut til stede. Dermed mener jeg en professionel psykoterapeut, der er specifikt trænet i denne teknik, som har prøvet det selv, og som ved, hvad det indebærer; som ikke føler sig fortabt, hvis en patient pludselig oplever, at han er ved at blive slugt af en drage. Jeg ville ikke råde nogen af os til at begive os ud i spontan symbolsk visualisering på egen hånd. Gør vi det, er det på egen risiko.
En af de mest ustrukturerede teknikker til spontan symbolsk visualisering er Jungs ”aktive visualisering”, hvor patienten eksempelvis bliver bedt om at fortsætte en afbrudt drøm, eller at forestille sig en dialog med drømmefigurerne. I Tyskland har Hanscarl Leuner fra Tübingens Universitet udviklet en teknik til ”bevidst symbolsk projektion”, som han anvender i sit psykodiagnostiske arbejde, og senest også i terapeutisk øjemed. Han anvender en systematisk serie på omkring 20 symbolske situationer, som han foreslår patienten; for eksempel at vente på, at en person kommer ud af en hule. En af mine kvindelige patienter oplevede, at det var en løve, der kom ud af hulen. For at fremme hendes psykosyntese bad jeg hende om at blive gode venner med dette farlige dyr. Hun blev bange og troede, at hun ville blive ædt af løven. Men i en forudgående session havde hun haft en åndelig oplevelse, hvor hun så sig selv helt omgivet af hvidt lys, og jeg bad hende genkalde sig denne oplevelse, som hun tidligere havde forbundet med styrke og kærlighed. Idet hun gjorde det, oplevede hun ikke længere, at løven ville æde hende, selvom den stadig var meget vild. Jeg bad hende klatre over løven og at sætte sig op på den som en symbolsk repræsentation af hendes integration med sin dyriske natur. Denne fremgangsmåde var specielt vigtig for denne kvinde, som var meget spirituelt orienteret, men som havde brug for yderligere integration med sin fysiske og emotionelle natur. Til at starte med var det løven, som førte hende til sin hule, hvor hun mødte løvemor og ungerne. Idet jeg benyttede Desoilles ”guidede dagdrøm” (”Rêve Eveillé”), foreslog jeg hende at bestige et bjerg med løven. Symbolsk fremkaldte dette en sublimering af hendes dyriske drifter, repræsenteret ved løven, og igennem denne proces kunne hun nu lettere kontrollere disse drifter. Faktisk fandt hun, da hun nåede toppen af bjerget, at hun kunne dirigere løven, så da hun vendte tilbage til dalen, var hun og løven som en rytter til hest. Meget kort tid efter denne symbolske oplevelse begyndte patienten (som ikke havde kunnet skrive i de seneste to år) at opleve en bølge af kreativitet og genoptog sin skrivekarriere.
Desoille’s ”guidede dagdrømme” teknik gør på markant måde brug af nedadgående bevægelse for at kontakte truende symbolske repræsentationer af indre og inter-personelle konflikter, og af opadgående bevægelse i løsningen af konflikter, sublimering og menneskeliggørelse. Senest har Desoille struktureret sin terapi i en foreløbig serie af symbolske temaer inklusive at bestige et bjerg, nedstige i oceanets dybder, møde en heks i en hule (heksen repræsenterer ofte moderen, hustruen eller søsteren), eller at møde en troldmand (som kan repræsentere faderen, ægtemanden eller terapeuten).
Hvad der adskiller disse teknikker fra de sædvanlige dagdrømme, hvor angstfyldte situationer ofte undgås og mål nås uden anstrengelse, er ansporingen til at indtage en aktiv rolle i forhold til det truende symbol. Den terapeutiske proces kan forklares med lære-teoretiske begreber som substitueringen af tidligere neurotiske reaktioner med frygt og undgåelse med sunde måder at reagere på. Hvis f.eks. man møder en blæksprutte i havets dybder, bliver patienten opfordret til at fange den på trods af sin intense angst og bringe den op til overfladen, op i dagslyset, hvor den nogle gange kan transformeres til moderens eller faderens ansigt. Patienten kan således opleve, at hans moder har kvalt eller overbeskyttet ham og således forhindret ham i at udvikle sin egen selv-identitet; eller at han var bange for sin fader, hvis faderen kommer frem som billede. Derefter visualiserer patienten, at han bestiger et bjerg sammen med moderen eller faderen. Han kan eventuelt opdage visse værdier hos den anden person gennem denne sublimering af sine ”lavere” drifter og i aktualiseringen af hans ”højere” tilbøjeligheder, og derigennem kan han blive bevidst om visse kvaliteter hos disse mennesker, som han ikke fuldt ud havde erkendt tidligere. Han kan endda begynde at opleve nye følelser af forståelse og kærlighed. Så i virkeligheden er det en metode til psykosyntese ”par excellence”. Man rejser ned i oceanernes dybde, ind i jordens indre, og derpå helt op til toppen af et bjerg og videre ind i himlen, ind i det universelle kosmos – og således forbinder man symbolsk ånd og stof i sig selv og integrerer sine åndelige aspirationer med sin fysiske natur.
I næste session vil jeg fortsætte med at tale om spontan visualisering, og derpå vil jeg give et konkret eksempel på en terapisession.
ANDEN SESSION
Indledning til anden session
Som det vil huskes, talte jeg i første session om den grundlæggende psykosyntese-idé, målet, opsummeringen af processen, og derpå talte jeg om en af psykosyntese teknikkerne, nemlig symbolsk visualisering. Jeg vil gerne erindre om, at dette blot er én teknik; jeg ønsker ikke at give indtryk af, at psykosyntese kun er dette. Eksempelvis inkluderer psykosyntese teknikker til accept, koncentration , kreativt udtryk, humor, intuition , meditation, objektiv iagttagelse, dyb afslapning, transmutation og sublimering, syntese af modsætninger, samt udvikling af viljen for blot at nævne nogle få.
For at holde fokus er det imidlertid vigtigt at være konkret. Derfor har jeg, frem for udelukkende at være generel og teoretisk, udvalgt en teknik, som jeg deltog i udviklingen af, således at jeg kan tale af direkte erfaring. Jeg mener, dette vil være af værdi her, eftersom symbolsk visualisering er en tilgang, der indtil videre ikke er særligt velkendt i psykoterapi.
I den første session brugte jeg det meste af tiden på symbolsk visualisering til at drøfte den første form for symbolsk visualisering, som er den kontrollerede type, hvor patienten eller subjektet på forhånd har besluttet, hvad han vil visualisere, og hvad resultatet kan blive, som f.eks. at visualisere en rosenknop, der udvikler sig til en fuldt udsprungen rose.
Dernæst talte jeg om spontan symbolsk visualisering, hvor der er langt større frihed, og som normalt udføres liggende, hvor individet på en nærmest dagdrømmende måde begynder at tillade indholdet af sit ubevidste at komme spontant op, og jeg nævnte to personer, som i særlig grad er forbundet med denne tilgang: (a) En franskmand, Robert Desoille. Hans vigtigste bog hedder på fransk Le Rene Eveillé en Psychothérapie (The Guided Daydream in Psychotherapy) (» Guided visualisering i psykoterapi)[6]. Hans seneste bog hedder Théorie et Pratique de Rêve Eveillé Dirigé.[7] (b) En tysk psykiater, Hanscarl Leuner; uheldigvis er de fleste af hans artikler kun tilgængelige på tysk. (En artikel på engelsk, Initiated Symbol Projection (» Bevidst symbolsk projektion ) af William Swartley – baseret på upublicerede manuskripter af Hanscarl Leuner – kan fås fra The Psychosynthesis Research Foundation)[8]. Det, mener jeg, forklarer hvorfor psykoterapiens vigtige fremskridt indtil nu har været meget lidt kendt i dette land.[9]
Jeg ønsker at understrege, at Desoilles og Leuners teknikker kun udgør en del af de overordnede symbolske visualiseringsteknikker. Der er tale om teknikker til spontan symbolsk visualisering, men selv inden for rammerne af spontan symbolsk visualisering er der mulighed for at anvende yderligere teknikker, og disse vil jeg gerne her præsentere.
Eksempelvis kan Desoille, Jung, Leuner og andres teknikker, hvor individet har interaktion med det forestillede materiale, udvides til at inkludere symbolsk identifikation med alle fantasiens elementer. Patienten bliver bedt om at forestille sig, at han er den person, det dyr, den plante, det objekt eller natursceneri (en flod, en sø, et bjerg) etc., som han har mødt i sin fantasi, og at opleve og spontant iscenesætte scenen ud fra dét synspunkt. Denne teknik er nyttig til at re-integrere projiceret materiale, til at arbejde sig igennem angstprovokerende billeder, til at forbedre interpersonelle forhold, og generelt til at opnå indsigt i betydningen af de symbolske repræsentationer.
Udover de guidede visualiseringsteknikker, hvor visualiseringen udgør hovedindfaldsvinklen til terapien, er det muligt at gøre lejlighedsvis brug af spontan symbolsk visualisering til at repræsentere og i sidste ende påvirke en række psykologiske tilstande:
1. Symbolsk visualisering af somatiske tilstande
Denne teknik er specielt nyttig i den symbolske forståelse og løsning af psykosomatiske spændinger. Eksempelvis berettede en borderline skizofren collegestuderende om en spænding i skuldrene under en terapisession, som i sin essens bestod i en dialog mellem hende og mig – hun sad i en lænestol over for mig. Den gængse psykoanalytiske teknik ville være at sige ”Hvad får det dig til at tænke på?” og dermed fortsætte den verbale dialog. Det er imidlertid muligt at anvende symbolsk visualisering ved at bede hende lukke øjnene og fortælle om associerede billeder i stedet for associerede ord eller erindringer. Hun ser sig selv hænge fra et træ på en form for bøjle med bøjlens horisontale wire rundt om skuldrene, uden følelser, som en ”ting” mere end som en person. Denne form for billeder er i øvrigt almindelige hos indelukkede individer, der har mistet selvfølelsen eller selv-identiteten, og som i stedet oplever de-personalisering. Jeg beder hende forestille sig, at hun får sig selv ned fra bøjlen, men hun oplever store vanskeligheder. Til sidst er hun i stand til at få sig selv ned på jorden. Da hun kommer ned på jorden, ser hun en dreng, hun var interesseret i, men som hun havde holdt på afstand. Hun ønsker at omfavne ham. Da hun bliver opfordret til at gøre det i visualiseringen, bemærker hun, at hun trækker vejret mere frit, føler sig mere levende, og at hendes skulderspænding er forsvundet. Dette er en spontan visualisering, for da jeg bad denne person lukke øjnene, vidste hverken hun eller jeg hvilket billede, der ville dukke op. Billedet var ikke fastlagt på forhånd; det dukkede op som en spontan repræsentation på hendes psykosomatiske spænding.
2. Symbolsk visualisering af emotionelle tilstande
Det er muligt at repræsentere fremtrædende følelsesmæssige og motiverende dynamikker billedligt. For eksempel bad jeg en angst mandlig patient kontakte sin angst (”luk øjnene og beskriv, hvad du føler, og fortæl mig, om der er et bestemt billede, der kommer til dig”). Han ser for sig en blød klump dej og bliver derefter klar over, at hans angst er relateret til en følelse af indre svaghed. Dette er anvendelse af symbolsk repræsentation i en psykoanalytisk sammenhæng for at forstå kilden til hans angst. Men jeg gik videre. Jeg bad ham forestille sig, at han kom denne dej i ovnen og bagte den til et brød; dette repræsenterer vækstprocessen hele vejen igennem til det færdige produkt. Der dannes en ydre skorpe, og indmaden er fordøjelig. Personen oplever sig som mere end en sløv padde; han har nu symbolsk opnået en grad af selv-identitet. Dette er en psykosyntese teknik, fordi terapien finder sted uden ord ved at gøre brug af non-verbalt materiale. Efter min mening finder for meget psykoterapi sted på et rent verbalt plan. En patient kommer til dig og fortæller dig om forfærdelige ting, der er hændt ham i årevis, og hvad hans oplevelse af det er, og ofte kommer man ingen vegne. Sommetider gør man, men efter min mening må vi gøre brug af såvel non-verbale såvel som verbale teknikker. Symbolsk visualisering er endnu en non-verbal teknik, som vi kan anvende.
Der er flere teknikker, som fremmer visualiseringen af emotionelle tilstande:
a. Dørteknikken
Patienten bliver bedt om at forestille sig en dør i en høj væg eller et hus, og på den dør at visualisere et ord, som terapeuten foreslår, eller et ord som patienten selv foreslår, som f.eks. ”angst”, ”depression”, ”kærlighed”, ”had”, ”håb” etc. Derpå bliver patienten bedt om at åbne døren og fortælle, hvad han ser på den anden side. Derfra er processen en spontan symbolsk visualisering. Hertil kan man anvende Desoilles guidede visualiseringsteknik og støtte sublimeringen og forløsningen af konflikterne ved at bede patienten gå opad, eller hvis patienten kommer med sukkersøde historier, hvis han f.eks. til ordet ”had” åbner døren og finder en smuk have med duer i kærlighedsakt, og der ikke findes sådan noget som had i hans verden, beder jeg ham gå ned, fordi han har brug for at gå nedad og møde livets mørke side, som han har undertrykt.
b. Hjertets teknik
Patienten bliver bedt om at visualisere et stort Valentin-hjerte, større end ham selv; måske 2,5-3 m højt, og at gå ind i det gennem en dør. Lad mig give et eksempel. En gift kvinde med mavesår og åndedrætsvanskeligheder, som er frustreret over sin mand og vred over hans manglende evne til at udtrykke varme følelser for hende, overvejer skilsmisse. Hun ser et træhjerte (allerede her ser vi et symbol på hendes følelsesmæssige savn), som fører til et øde landskab af sne og is tæt ved Nordpolen. Hvis jeg nu udelukkende var psykoanalytisk orienteret, ville jeg stoppe hende og bede om associationer. Jeg har en symbolsk repræsentation for det øde landskab, hvor hun finder sig selv, og for kulden i det følelsesmæssige klima i hendes hjem; træhjertet kan repræsentere hendes hjerte, som ikke mere kan elske, eller hendes ægtemand, som ikke elsker hende. Men i stedet for med det samme at fortolke, spurgte jeg hende ”Er der et levende væsen eller en person i dette øde landskab?”. Jeg indrømmer, at det var en suggestion, men en terapeutisk suggestion. Jeg lader det stadig være åbent; jeg ved ikke hvilken slags liv, der dukker op. Hun møder en mand, helt pakket ind i en kraftig overfrakke, som dækker hans ansigt. Vi kan se vanskeligheden i det interpersonelle forhold mellem hende og manden. Vi ved endnu ikke, hvem den anden person repræsenterer, men han er maskulin. Jeg foreslår, at de graver i isen for at opdage, hvad der nedenunder. Det er endnu en suggestion, men igen her mener jeg, at det er en terapeutisk suggestion. De har ingen redskaber, så de graver med hænderne. Deres hænder bløder, og de oplever voldsomme smerter. Til sidst når de jorden, og hun gisper. Hun er overrasket over at finde frisk, grønt græs. Det opfatter jeg som en symbolsk repræsentation på det liv og den vækst, der ligger forude; der er noget levende under al denne is – måske er der noget, der kunne udvikles mellem hende og manden. Isen forsvinder, og hun befinder sig på en eng. Grunden til at isen smelter er, at det varme solskin smelter den. Hun bemærker, at mandens ansigt er hendes mands ansigt. Jeg fortalte hende ikke, at jeg troede, manden var hendes mand; det kom fra hende. Men på trods af det varme solskin kan han ikke tage sin overfrakke af; han er stadig helt indhyllet. Dette er en symbolsk visuel repræsentation på en mand, som ikke kan udtrykke varme følelser. Solens stråler er varme, og han er stadig pakket ind. Det er dette, hun er vred over. Og hun siger ”Kom nu, tag den af, tag den af”, men han nægter. Dette er mere eller mindre situationen i hendes hjem. Nu kommer så et andet terapeutisk forslag: ”Forestil dig, at du hjælper din mand med at tage frakken af”. Det gør hun, og han reagerer ved at omfavne hende. De beslutter at bygge et hjem her og begynde et nyt liv sammen. Det er interessant at iagttage, at hun i den følgende session for første gang i årsvis berettede om varme følelser i forholdet til sin mand, og at manden reagerer på sin måde. Til slut, efter yderligere psykoterapi, bedres hendes mavesår, og hendes åndedrætsproblemer forsvinder.
3. Symbolsk visualisering, udledt af projektive teknikker
Patienten bliver bedt om i fantasien at interagere med de figurer, der blev skabt i tegn-en-person testen, og at gå ind i scenerne fra sine projektive tegninger. Væsentlige Rorschach-svar og karakterer fra Tematisk Apperceptions Test (TAT) og Skab-en-Billed-Historie (MAPS) kan konfronteres og udspilles i fantasien.
4. Symbolsk visualisering, udledt af drømme og dagdrømme
Patienten interagerer med og konfronterer de symboler, karakterer og situationer, han tidligere mødte i sine drømme og dagdrømme. Ovennævnte symbolske identifikationsteknik er særligt virkningsfuld i forståelsen og assimileringen af drømmeindhold. Eksempelvis blev en emotionelt hæmmet kvinde bedt om at identificere sig med den flydende strøm i sine drømme og oplevede herefter en frigørelse, der hjalp hende til at etablere et mere spontant følelsesmæssigt forhold til andre.
5. Symbolsk visualisering af tankeindhold
Patienten bliver bedt om at associere et mentalt billede med visse tanker, idéer og begreber. Metaforisk sprog viser sig specielt anvendelige i denne substituering af verbalt med non-verbalt materiale.
Teknikken med et reflekteret selv-billede er specielt anvendelig til at frembringe et selv-billede. Patienten bliver bedt om at gå ind i et rum og se sig i spejlet, eller om at gå ud i haven og se sit spejlbillede i vandspejlet. Ofte er det reflekterede billede forskelligt fra den virkelige person. Det kan være et idealiseret selv i forhold til det han gerne vil blive, og deraf kan det ses, om aspirationsniveauet er under eller over, hvad der er muligt for personen at nå; eller det kan være det fornægtede selv, som C.G. June har kaldt ”skyggen”. Jeg husker for eksempel en kvindelig patient, som ikke havde nogen bevidsthed om sine maskuline aggressive tilbøjeligheder, og som udtrykte intens angst, når hun så sit spejlbillede – nærmest som Oscar Wildes billede af Dorian Grey. Billedet i spejlet havde først hendes træk, men derefter så hun trækkene ændre sig til en ond mands ansigt. På denne måde oplevede hun med frygtelig kraft nogle af sine indre tilbøjeligheder, som var undertrykt. De havde brug for at komme ud og forløses i den psykoterapeutiske proces. På det tidspunkt var det noget af et psykologisk chok for hende, og det er årsagen til, at jeg mener, at der bør være en trænet terapeut til stede i sådan en situation.
Selv abstrakte idéer – og nu kommer vi nærmere det spirituelle aspekt – så som retfærdighed, god vilje og altruisme, kan repræsenteres i visuelle symboler eller situationer, hvor subjektet bliver bedt om at udtrykke de tilsvarende værdier; at handle som om han havde disse værdier, som om han var altruistisk.
Åndelige oplevelser i psykoterapi
Der er i dag en stærk tendens inden for psykologien i retning af eksistentialisme; på mange måder er dette en værdifuld tendens, men den har sine begrænsninger, som jeg gerne her vil uddybe. Mange eksistentialister har betonet oplevelsen af ensomhed og isolation, af den ultimative følelse af at være adskilt fra andre væsener. Denne oplevelse er et af de overordnede symptomer på det moderne liv og er meget udbredt. Derfor er det forståeligt at eksistentialisterne giver denne oplevelse så stor opmærksomhed. Oplevelsen af isolation, af adskilthed er relateret til oplevelsen af det personlige selv . Det kan forekomme, når det personlige selv er dis-identificeret fra andre, dis-identificeret fra bevidsthedens indhold – så som sansninger, følelser og tanker – men endnu ikke nået en direkte kontakt med det åndelige Selv (det ”højere” Selv eller ”dybere” Selv, ud fra den analogi vi vælger at benytte).
Mange eksistentialister skelner ikke mellem det personlige selv, som er isoleret, og det åndelige Selv, som ikke er det. Denne skelnen er fundamental i psykosyntese . Oplevelsen af det personlige selv er den adskilte identitet. Oplevelsen af det åndelige Selv forener en stærk følelse af identitet (af individualitet, af at være sit selv, af at opdage sit sande selv) med følelsen af universalitet, enhed, kosmisk enhed. Hvad der fra et logisk synspunkt ville forekomme at være en selvmodsigelse, er i stedet den mest vidunderlige, levende oplevelse – individualitet og universalitet, at være fuldt ud sig selv og dog at være identificeret med livets fylde, ét med universet. Jeg ville kalde en sådan oplevelse for en åndelig oplevelse. Den eksistentielle oplevelse af ensomhed er en fornægtelse af det åndelige Selv. Imidlertid har denne oplevelse af ensomhed og isolation sin betydning. Pionerer inden for alle områder og personer med nye idéer, som ikke passer ind i det accepterede, ortodokse billede i deres tid må eksempelvis før eller siden passere igennem denne oplevelse. Men psykosyntese – ulig eksistentialisme – bekræfter, at denne oplevelse af isolation ikke er menneskets virkelige natur. Menneskets virkelige natur er en integreret del af universet.
Det åndelige Selvs bevidsthed , menneskets sande natur, kan opnås gennem brugen af visse psykosyntese teknikker. Jeg mener ikke, at det vil være specielt frugtbart på dette tidspunkt at teoretisere om det åndelige Selv. Nogle af mine kolleger har bedt mig om det. ”Kan du definere det åndelige Selv?”. Ét svar er, at Selvet er en oplevelse. Vi kan formulere denne oplevelse mere eller mindre i koncepter, men det er hovedsageligt en oplevelse. Livet selv er en oplevelse, så efter min mening burde vi ikke lægge ud med at gøre Selvet med stort S til et begreb eller dogme (inklusive videnskabelige eller religiøse dogmer), men derimod starte med teknikker til at opleve Selvet for derigennem få en åndelig oplevelse.
Tilsyneladende bruger mange kirker ikke megen tid på en teknik, som kunne vække den åndelige bevidsthed. Måske er det ikke for meget at håbe på, at sådanne teknikker i fremtiden som et resultat af det voksende forhold mellem psykoterapeuter og gejstlige inden for alle trosretninger vil blive en integreret del af præsteskabet. Jeg ved, at visse præster udforsker og gør brug af forskellige meditationsteknikker, og jeg tror, at mange af psykosyntese teknikkerne også kunne være nyttige i kirken, navnlig i sjælesorgsarbejdet. Hverken de gejstlige med deres medlemmer af kirken eller terapeuten med sine patienter kan fremprovokere en åndelig oplevelse, men de kan hjælpe med at kalde den frem. Visse teknikker kan anvendes, som kan fremkalde ægte åndelige oplevelser, og det er dette, jeg ønsker kort at drøfte i resten af denne session.
Symbolsk visualisering til åndelig psykosyntese
Lige så meget, som symboler kan udrykke ikke blot infantile og primitive ønsker, men også uerkendte vækstpotentialer, kan symbolsk visualisering tjene til at vække den indre visdom og inspiration, såvel som etiske, humanitære og altruistiske værdier, som jeg under ét kalder ”åndelige oplevelser” og ”åndelige værdier”. Teknikker, der er specielt velegnede til dette formål, inkluderer følgende:
1. Teknik til guided visualisering
Desoilles tidligere nævnte ”Réve Eveillé” teknik til at nå højderne eller gå ned i dybet af den indre verden er grundlæggende en teknik til symbolsk opstigning og symbolsk nedstigning.
2. Lysets teknikker
Lys er et meget grundlæggende symbol – et symbol på oplysning, på visdom; intellektets lys etc. Vi kan anvende lys som symbol på Selvet; et punkt af lys eller en sfære af ild – (ild er også et symbol på renselse). Prøv i forestillingen at træde ind i en flammende sfære. Patienten vil sige ”Men min krop vil blive ødelagt”. Og jeg kan sige ”Lad os se, hvad der sker”. Patienten kan opleve, at hans krop bliver ødelagt, men at han ikke selv bliver det; han bliver klar over, at Selvet ikke er kroppen. En skinnende diamant, en strålende sol eller stjerne er blevet anvendt som symbol på Selvet. I sin fantasi nærmer patienten sig og træder til sidst helt ind i det lysende område. Han kan eksempelvis identificere sig og forene sig med et klart, rent og meget stærkt lys på toppen af et bjerg eller en pyramide. Lyset anvendes til at skabe en proces med gradvis kontakt og identifikation med et indre lys af forståelse og indsigt.
3. Indre dialog
I den foregående teknik visualiserede patienten et upersonligt symbol på det åndelige Selv, så som en strålende sol eller en skinnende diamant. I denne teknik visualiserer han en personificering af det åndelige Selv: for eksempel en vís gammel mand. Hvis personen er kristent orienteret, kan han visualisere den indre Kristus. Hvis han er buddhist, visualiserer han den mediterende Buddha. Efter min mening er det faktisk den samme proces, han visualiserer. Jeg mener ikke dermed, at Buddha er den samme person som Kristus. Jeg mener, at symbolet kan tjene til repræsentation af den samme indre virkelighed, nemlig individets åndelige Selv. Han kan visualisere dette personificerede symbol på Selvet og gå i dialog med det. Eksempelvis kan han bede om den víse mands råd; han kan forholde sig receptivt og vente på et svar, som kan komme enten med det samme eller i næste forsøg; eller i et uventet øjeblik som f.eks. når han barberer sig. Teknikkerne med lys og indre dialog kan hjælpe patienten til at udvikle en livsfilosofi, der er tilpasset hans livssituation og at finde et formål, en retning og mening med sit liv. De kan derfor skabe en tilgang til logoterapi[10], som beskæftiger sig med søgningen efter mening med den menneskelige eksistens.
Symbolsk visualisering og åndelige oplevelser – En beretning
Jeg føler, at en af de bedste måder til at illustrere, hvordan åndelige oplevelser kan fremkaldes igennem brugen af symbolsk visualisering er at give et konkret eksempel fra en terapisession. Den valgte patient har givet mig lov til at publicere indholdet af sessionen, forudsat at jeg ikke røber hans identitet. Sessionen er af særlig interesse, fordi mange metafysisk orienterede personer mener, at det kun er muligt at have åndelige oplevelser ved at gå op. Dette er en person, der havde en åndelig oplevelse ved at gå ned. Hos mange af mine patienter (og mange mennesker, hvad enten de er patienter eller ikke) tager den åndelige oplevelse form af kontakt med en form for lys. Når den symbolske visualisering af op- eller nedstigen anvendes, er det en anderledes form for lys, der kontaktes, når vi stiger ned, end når vi stiger op. Generelt giver det lys, der opleves på vej ned, indtryk af en meget basal, udifferentieret, ren universel energi, som hverken er god eller ond, og som kan anvendes på begge måder. Det lys, vi kontakter, når vi stiger op, opfattes som grundlæggende spirituelt (ikke, at det andet lys ikke er ”åndeligt”): en konstruktiv energi, der ofte forbindes med følelser af altruistisk kærlighed, forståelse og visdom. I visse tilfælde kontakter personen et lys under sin nedstigning, og derefter et lys under sin opstigning, og er til sidst i stand til at forene disse to i en syntese af begge lys, repræsenterende integrationen af hans jordiske og åndelige natur til en harmonisk helhed som en integreret del af universet, som er det, der i sidste ende må opleves.
Den terapisession, jeg her vil præsentere, er desuden interessant, fordi patienten såvidt jeg ved ikke havde læst bøger om farvernes symbolik. Hans oplevelse under sessionen udsprang fra en indre kontakt med psykens dybder. Han var sidst i fyrrerne og ingeniør af profession. I den første session præsenterede han flere symptomer, som er typiske for mange af den moderne tids mennesker. Han led under følelsen af isolation, men følte alligevel ofte en trang til at være alene, fordi han ikke følte sig godt tilpas sammen med andre mennesker. Han fandt det svært at udtrykke sine følelser og at få venner. Han beklagede sig over sin manglende evne til at kommunikere med andre og klagede desuden over, at han ikke var glad for livet; han oplevede mangel på energi og brændte ikke for noget.
Generelt forsøger jeg mig ikke med symbolsk visualisering med det samme. Denne patient blev eksempelvis ikke opfordret til at visualisere førend 13. session, hvor jeg foreslog et emne, nemlig at han befandt sig på en eng, og derefter at bestige et bjerg. Han var i stand til at nå toppen af bjerget, men først efter at have oplevet mange vanskeligheder, hvor han til sidst kravlede på hænder og fødder. Denne symbolske præstation gav ham en følelse af tillid.
Den anden symbolske visualisering, jeg her vil præsentere, fandt sted under den 16. session, og blev optaget på bånd. Jeg vil udelade visse af detaljerne fra denne session for at holde præsentationen kort. Jeg vil lejlighedsvis komme med tolkende kommentarer fra et psykosyntese synspunkt, eksempelvis med reference til patientens kontakt med symbolske repræsentationer af det åndelige Selv. Denne patients oplevelser kunne formuleres og rubriceres på forskellig måde og fortolkes inden for forskellige referencerammer som f.eks. den psykoanalytiske, den eksistentielle eller den interpersonelle. Efter min mening er det imidlertid patientens oplevelse, og ikke vores forsøg på at fortolke den, der udgør kernen i den terapeutiske proces i sessionen. Det er selve højdepunktsoplevelsens natur, som Maslow beskriver den[11], og som er beslægtet med visse oplevelser under indflydelsen af psykedeliske midler som f.eks. LSD-25, men som i alt væsentligt er resultatet af en naturlig psykologisk proces, som ikke nødvendiggør indtagelsen af nogen form for farmakologisk middel.
Efter at have bedt patienten om at lægge sig ned, tage øjenbind på, slappe af så dybt som muligt og ånde naturligt uden at gøre noget bevidst forsøg på at kontrollere sit åndedræt, skete følgende:
Terapeuten: Jeg vil gerne bede dig forestille dig, at du ligger på et lagen på stranden, og at beskrive for mig, hvad du oplever.
Patienten: Dejligt varmt solskin … sandet afpasser sig efter min krop.
T: Forestil dig, at du sætter dig op, og beskriv stranden for mig.
P: Det er en sandstrand … jeg kan høre lyden af brændingen … jeg kan godt lide at være ved havet og at være alene … næsten som et venskab. Jeg føler med havet. Jeg er ofte stået op om morgenen, hvor stranden var øde. Men dette er anderledes med dagens hede og den varme sol; der kommer andre menneske til stranden, som også holder af solen. Der er mænd og kvinder og mange børn … der er unge mennesker, aldersmæssigt som gymnasiaster og universitetsstuderende; det er et ret romantisk sted, hvor de unge mennesker tager til stranden.
T: Er du en god svømmer?
P: Ja, jeg svømmer en hel del. Jeg svømmer meget.
T: Forestil dig, at du svømmer i havet og svømmer så langt ud, du kan.
P: … Efterhånden som jeg kommer længere ud er der ikke noget, jeg kan måle afstanden på … jeg er meget alene ….
T: Er du meget langt ude?
P: Ja, det ser sådan ud – så langt det vil være sikkert at svømme ud alene.
T: Nu vil jeg gerne have dig til at dykke dybt ned i havet og gå dybere og dybere og dybere. Hvis du er bange for ikke at kunne ånde, kan du forestille dig, at du har en iltbeholder.
P: … jeg ville være nødt til at arbejde hårdt for at svømme ned, modarbejde opdriften, men med en iltbeholder … Jeg ville have dykkerbriller på, så jeg kunne se uden ubehaget fra saltvandet; og jeg ser klart, det er en strålende dag.
T: Forestil dig nu, at det er en meget dyb del af havet og gå dybere og dybere, ned og ned.
P: Jeg går ned gennem lag af tang og havplanter; det er mørkt nu, meget mørkt … det er meget koldere.
T: Forestil dig, at du har en lygte i panden, så du kan lyse på dine omgivelser, og bliv ved at svømme nedad.
P: Jeg får en følelse af at befinde mig i noget, der er anderledes end rent vand, for nu er der lag af snavs, slam og slim ….
T: Hvordan har du det?
P: Der er en vis frygt, men jeg ønsker at fortsætte. Der er væsener … fisk og slanger … formløse skabninger … de er over det hele.
T: Kan du beskrive disse slanger?
P: De er … formløse … de ligner slangeagtige skabninger. De har blækspruttens fangarme … Jeg går lige igennem dem. De har ikke en virkelig krop … de er del af slammet.
T: Gå stadig dybere.
P: Det er ligesom en masse af levende ting, men de er næsten uden fysisk form … Forfra ligner de en slange, men formen er plastisk; den kan ændres, og den ændrer sig næsten med vandets bevægelser … (Note: Jeg tror, at dette repræsenterer hans egen stadig ufærdige tilstand, og vandets bevægelser kan være hans omgivelser. Hans form ændrer sig efter omgivelserne, han er plastisk; han oplever endnu ikke fuldt og helt sin identitet i sig selv. Han er bøjelig, svag, blød etc. Dette er en mulig fortolkning, men jeg fortolker ikke på dette stadium; det gør jeg muligvis senere).
P: Jeg har en følelse … de er dyr af en slags … begyndelsen til noget, der må gå op. Måske er det protoplasma i udvikling … som et æg … Der er et potentiale for liv, og der er en begyndelse på liv og vækst, men det er endnu ikke formet. Det er mere løftet om potentielt liv, og der er begyndelsen af liv og vækst, men det er endnu ikke skabt. Det er kun løftet om det, som det potentielt kan blive til. Det må bevæge sig opad. Det må udvikle mere for at blive til en skabning … det er begyndelsen til liv, inden liv virkelig når det punkt, hvor man kan kalde det en skabning. Det er førskabelse. Meget mærkeligt, meget mærkeligt.
T: Fortsæt nedad.
P: … jeg kan ikke få mening i den formløse masse. Jeg vil gerne gøre noget for at lære mere om det.
T: Vi kan komme tilbage til det; fortsæt på nuværende tidspunkt med at gå dybere.
P: … Det ser ud som om, at jo dybere jeg går, jo mindre form er der, jo mindre lighed er der med noget fysisk. Jeg får denne følelse af en uidentificérbar masse, der er nærmest geleagtig i konsistens … Jeg kan bevæge mig ind i det … Det er en nærende substans. (Note: En freudiansk psykoanalytisk fortolkning ville knytte dette til oplevelserne i livmoderen). Det er den næring, som disse skabninger må optage. Det er kilden til deres liv … Det er den substans, som materien er skabt af … Det er kilden og begyndelsen til alt liv.
T: Fortsæt med at gå ind i denne kilde (Note: Eftersom patienten anvendte ordet ”kilde”, samlede jeg dette ord op).
P: (pause) Det er et lys, der kommer fra en slags kuppel.
T: Lad os nærme os dette lys.
P: Det ser ud, som om der er en kuppel, som der kommer lys igennem. Denne masse, som der udstråler lys fra, bliver skabt i dette hvælvede område, og det ser ud, som om det pumpes eller presses ud gennem åbninger.
T: Lad os gå ind.
P: Jeg kan arbejde mig vej gennem åbningen (meget lang pause). Det ser ud, som om der er mennesker. (Note: Da P. ånder meget dybt, ved jeg, at han oplever noget). De er som en slags strålende, flydende skyggevæsener … de bevæger sig frit omkring; det ser ud, som om de efterlader et tåget spor, idet de bevæger sig. Det er næsten som en edderkop, der spinder sit væv, og vævet er et spor af tågeagtig substans. De bevæger sig frem og tilbage og væver dette … væver det ind i den substans, der presses ud af åbningerne. Det har konsistens som røg … Det er ikke noget, før det begynder at kombinere, og det er en væveproces, hvor et antal af dem bevæger sig frem og tilbage, og det er kombinationen af deres spor, der bliver til dette materiale … hver af dem har forskellig farve, det er nærmest et lys; de er selvlysende, lysende. De ser ud, som om de har en slags udstråling.
T: Hvor mange af disse væsener er der?
P: Mange, mange … et meget stort område, som jeg kan se. Nu, hvor jeg er i det, ser det utroligt stort ud. Det føles, som om jeg næsten er i stand til at flyde omkring. Jeg behøver ingen støtte … Jeg kan se meget mere nu … Det lys, jeg først så, kommer fra disse farvede selvlysende spor … der kommer en tåge fra disse væsener. Væsenerne er små.
T: Hvor små?
P: Åh, ikke større end min hånd, og de ser ud som mænd … ja, som små mænd og kvinder … Jeg kan ikke sige så meget om dem … de har travlt med at væve deres mønstre.
T: Lad de selvlysende spor gennemtrænge dig. Med andre ord, lad dem komme til dig og berøre dig.
P: Ja, jeg oplever, at jeg kan bevæge mig direkte ind i deres spor, når de bevæger sig forbi. De har ingen substans; de er som en tåge … De dufter godt! Og jeg får en udpræget følelse af et varmt skær. Der er noget opmuntrende ved det. Mine fødder var kolde, men nu føler jeg mig varm, og der er en prikken. Det er en dejlig følelse, skønt! … En stor følelse af opløftelse. Jeg ønsker at bevæge mig omkring og prøve nogle af de andre farver. (Han ånder meget dybt) … Jeg får forskellige aromaer med de forskellige farver.
T: Har du forskellige følelser i forbindelse med de forskellige farver?
P: Ja … den her er blå.
T: Hvordan føles det?
P: Det får mig til at ønske at indånde det og få mere (ånder dybt). Det stiger mig til hovedet. Den her føler jeg stimulerer min hjerne, og … tankeprocesser. Jeg tror, at det vil være en stor stimulus i tænkeevnen (lægger hånden på brystet) … Jeg får en prikkende fornemmelse ved munden og halsen, som om det påvirkede stemmebåndet og talen … Jeg ved, at det påvirker stemmebåndet og åndedrættet. Jeg mærker, hvordan jeg søger at tage det ind (ånder dybt) … og gøre det til del af mig.
T: Lad os prøve en anden farve.
P: Jeg kan se et grønt spor her, som jeg ikke kan komme ind i (ånder dybt). Det har en aroma af noget, der vokser. Det har vækstpotentiale. Det er kilden til at fremme væksten … som nærer mennesket og giver os styrke. Det er begyndelsen til næring, til denne vegetabilske vækst, som kan optage kraft fra jorden og solen og give mennesket styrke. Det har elementer af noget, der vokser. (Note: Efter min mening var patienten i kontakt med visse grundlæggende energier. Faktisk ville det være ret interessant, hvis vi kunne oversætte mange religiøse idéer til energier). Ja, ja, det har en vidunderlig kraft, men det er ikke en direkte kilde for mennesket. Det må drage næring fra solen og fra jordens elementer for at kunne omdanne det til noget, som mennesket kan anvende, og … det må have andre energier tilført. Men jeg synes om det; det viser mig, at dette også er del af livsprocesserne; det får én til at tænke på alle de elementer, som bidrager til livets helhed. Det har en utrolig kraft og … livspotentiale for alle ting, der vokser. Der er et stort potentiale tilstede, som aldrig er blevet erkendt, aldrig udnyttet. Der er mange smukke ting; blomster og alle de uendelige farver, som kan vokse fra denne og den smag, der kan komme fra det … og mad og aromaerne til sanserne … Der er en uendelig kilde til liv i dette.
T: Identificér dig med denne kilde til liv på samme måde, som du identificerede dig med den blå kilde til intellektuel kreativitet.
P: Ja, jeg oplever, at dette er den nærende kilde; det, som kroppen trækker på for at vokse; og denne udstråling er det, som konverteres igennem fysisk aktivitet til styrke, som vi behøver (ånder meget dybt). Det er kilden til vækst; det voksende, udvidende potentiale, der nærer os, og er … det forhold mennesket har til sin omgivende vækst i naturen. Mennesket lever virkelig og er i stand til at opretholde livet igennem sin brug af denne styrkegivende, energigivende kraft. Det er den ting, der opretholder liv og vækst inden for alle områder … Det er en meget vital ting (ånder dybt).
T: (Note: Jeg følte på dette tidspunkt, at patienten i tilstrækkelig grad havde absorberet denne oplevelse; og når alt kommer til alt har vi kun et vist mål af tid i en given session). Lad os prøve en anden farve, et andet selvlysende spor.
P: Der er et rødt spor, en livlig rød farve. Når jeg går ind i den, oplever jeg, at den er varme og udstråling!! Det er den ting, som ilden blev skabt af, og det er en energi. Den har farlige kvaliteter; (ånder dybt) den er fortærende, men også livgivende. Vi kan ikke leve uden den, men vi kan heller ikke leve uden at kontrollere den. (Note: Dette kan repræsentere viljens og kraftens energi, livet selv, en energi der kan anvendes destruktivt eller konstruktivt).
T: Hvordan har du det? Hvilken slags følelser giver det dig?
P: Der er varme og en følelse af, at jeg må kende det, lære om det og have det (ånder dybt). Jeg må forstå, hvordan jeg anvender det. (Note: Husk, at denne mand er relativt passiv, et til tider tilbagetrukkent menneske, der har svært ved at gøre sig gældende). Men jeg må ikke lade det opsluge mig (sagt med stor følelse). Det kvæler næsten mit åndedræt, hvis jeg ånder for dybt … Jeg må forblive bevidst og holde kontakt til de andre spor. Jeg vil ikke tillade den her at opsluge mig. Det har utrolig kraft; (ånder dybt) … det kan kvæle, lige så meget som det kan brænde. Jeg mærker dets varme og udstråling som et stort potentiale. Der er meget i det, som jeg ønsker at vide mere om, men det kan være farligt … Jeg føler, at jeg må flytte mig hen til et sted, hvor dette spor er tæt på de andre spor. Jeg har brug for det blå til intelligens for at holde hovedet klart. Den røde må ikke opsluge den grønne; den kan blande sig med den. De blander sig alle, men jeg kan ikke tillade én at blive for stor på de andres bekostning. Jeg ønsker at vide mere om hver af dem, men jeg må holde kontakt til dem alle. (Note: Dette er en symbolsk erkendelse af behovet for psykosyntese. I symbolsk sprog siger patienten: ”Jeg må forene alle kræfterne i mig”). Jeg ser et gult spor, som blander sig med det røde (ånder dybt). Jeg kan se det gule lys! (ånder dybt) … det er gult og hvidt; det er udstrålingen. Det er næsten kilden til lys i sig selv, og det er dets lys. Med det kan jeg se de andre. Jeg tror, at de andre udstråler fra dette. Dette er kilden; det er lyset, og på grund af det afgiver de andre deres reflekterende lys, deres fluorescens. Det er gyldent-hvidt glødende. Åh! (stønner nærmest) Jeg er bange!
T: (Note: Denne ærefrygt inden kontakten med en symbolsk repræsentation af det åndelige Selv forekommer ofte). Hvad er du bange for?
P: Dette er … (ånder dybt), denne her har det hele (ånder meget dybt og hurtigt og giver nogle skrig fra sig), jeg er bange for at finde den kilde, som dette udspringer fra, min ånd … mit liv vil blive opslugt, vil blive taget tilbage. Det er selve livet!
T: Du kan opleve det og beholde din identitet. Du kan vide, at du er del af det lys, og samtidig er et selvstændigt væsen.
P: (ånder tungt) Dette er kilden til det åndelige (dybt suk).
T: Du er et lys i et større lys.
P: Ja, det kan jeg (patienten vrider hænderne og rører halsen). Jeg har følelsen af … en følelse af, at min sjæl eller åndelige element, eller hvad det så er, at det hverken er intelligens eller fysisk legeme eller fysisk styrke, heller ikke varme; det bliver optaget i og kan blive et med dette elementale lys, denne kilde til al stråleglans. Jeg havde en tilskyndelse til en stærk identitet med det, men jeg føler, at jeg må bevare min egen identitet. Jeg må ikke blive følelsesløs og opløses i det … i dette ….
T: Kan du nærme dig dette lys?
P: Hm. Hm.
T: Søg at nærme dig kilden til dette lys mere og mere.
P: Ja, Ja!
T: Og bliv ét med det, (pause) og vid, at du har dette lys i dig også.
P: Jeg kan mærke det, det er i mig! Men jeg tror, at jeg nu kan forhindre det i at forlade mig, og det må være i mig. Dette er det hele. Dette er det liv, det livselement, der eksisterer i alt liv; den ting der lever og overføres fra den ene eksistensform til den anden. Dette er den gnist, det livselement, som … fortsætter og … vokser og forandres og indgår i kombination med andre ting … Dette er den åndelige kilde.
T: Kan du trænge ind i det lys, tættere til det inderste centrum i dette lys?
P: (efter en lang pause) Ja! Dette lys kommer fra selve centeret i … det sammenvævende, levende i de andre lys. Det er det strålende center (ånder dybt). Det er meget mærkeligt. Jeg kan se det i centeret, men det er ikke noget lille center; det er et center, der er; nej, jeg kan ikke beskrive det. Det er en udstråling, der kommer fra en kilde, som er et center, og det ultimativt uendelige. Den lille prik, som markerer centret og vokser mindre og mere strålende til en uendeligt lille prik, der er så lille, og dog så stor, at den er alt! … Den uendeligt lille kilde er uendeligt stor! Det er en prik, der rummer alt, men som er uendeligt lille!! Jeg kan ikke beskrive det! I denne lille prik er alt tilstede. Den er altet! Den er det; den er ét!
T: (Note: Oplevelsen af symbolsk kontakt med det åndelige Selv ledsages ofte af denne opløsning og syntese af modsætningernes pol. Ifølge Maslow[12] er denne “dichotomi-transcendens” et af trækkene i værens-erkendelsen, dvs. i erkendelsen af verden, som vi opfatter den i højdepunktsoplevelser). Alt er ét?
P: Alt er ét, kilden og begyndelsen til alting. Alting, som nogensinde vil udvikle sig er der; men det er som potentialer, ligesom det store træ eksisterer som potentiale i det lille frø … så denne uendeligt lille prik kan spores tilbage til alle tings oprindelse. Det er den ting, som former al vækst og alle former, al udvikling. Det er kimen, den sæd jeg voksede af, som min fader bar videre fra sin moder og fader, og den kom til ham gennem dem og til dem fra deres forældre. Og den uendeligt lille kilde rummes her i denne uendeligt lille prik, som jeg kan se. Jeg er i en meget, meget lille prik, uendeligt lille prik i den uendeligt lille prik … Jeg er et punkt at lys i det punkt af lys … Retningen og programmeringen af alt liv kommer fra den lille prik! Jeg kan se, at alt rummes der, men det er som at se gennem denne prik ind i al skabelse, fordi alt er der. Det er uendeligt. Det uendeligt store er kombineret i det uendeligt lille.
T: Identificér dig nu med denne prik og visualisér, hvordan alle disse forskellige spor af forskellig farve udstråler fra dig og gennem dig, og hvordan de blandes. (Note: Denne intervention har til formål at fremme integration og syntese).
P: Sådan er det! De kommer alle til mig igennem alt omkring mig, som jeg rører, ser, mærker og ikke mærker, og som jeg ikke er bevidst om. De kommer fra luften, jeg indånder, fra føden jeg indtager, fra varmen og lyset. De kommer fra solen; og dette klareste af alle, det åndelige spor, er her; det er altid her!
T: Det er det, som blander dem alle. (Note: Det åndelige Selv er det samlende, koordinerende led).
P: Ja! Ja! Det er dét! De blandes og integreres alle i mig og gennem mig, og jeg har stadig den klare kilde, som er det samlende led; det er kraften, som på en eller anden måde er det styrende og dirigerende mønster … Det er kombineret og forbundet med alt, jeg kommer i kontakt med … Alle væsener har denne samme udstråling. Det er en stråle, der kommer som en stråle af udstråling; og som altid er der og vil være der … Andre kroppe, andre væsener opstår for at erstatte former, der ændres, men det åndelige lys består; det er det kontinuerte, der er til stede i alt liv. (Note: En oplevet kontakt med dette indre lys sætter individet i stand til at fornemme lyset i andre og at erkende deres ultimative enhed som udtryk for den samme livskraft. Selvom dette opleves mere intenst i selve højdepunktsoplevelsen, kan det føre til en større evne til at forholde sig autentisk til andre fra kernen af ens væsen til andre væseners kerne, hvor det erkendes, at alle er del af samme liv. Ikke kun forbedrede menneskelige relationer, men også en konstruktiv livsfilosofi kan fremstå på basis af sådanne oplevelser).
T: Fra dette center, med denne erkendelse, kan du styre dit liv, idet du ved, at du er del af universet.
P: Ja; Ja! Jeg føler, at jeg må være bevidst om det og fastholde det. Jeg må vide mere. Jeg må lære mere om det og lade det lede. Jeg må lære … at lade det udvirke, hvad det skal udvirke … Jeg er … en organisme, som må udføre den vilje og udfolde det livsmønster, som kommer fra denne kilde … Jeg må fastholde en kontakt, så mine handlinger, min tænkning, mine fysiske bevægelser og min stemme er i overensstemmelse med intentionen for det program i retning af større og større vækst. Denne åndfuldhed, dette lys, denne kilde … bevæger sig i retning af fuldbyrdelse, og jeg er del af den plan, der bevæger sig henimod fuldbyrdelse. (Note: Patienten synes her at kontakte idéen om Selv-realisering og aktualisering inden for rammerne af en overordnet psyko-spirituel udvikling).
T: Idet du husker, at en del af kilden altid er i dig, i kernen af dit indre væsen, bevæger du dig nu op imod havets overflade og iagttager ændringerne i de stråler og skabninger, som du ser omkring dig, når du bevæger dig opad.
P: Hm, hm. Det er meget anderledes, nu hvor jeg kommer ud … der er ikke noget mørke, ingen tyngende følelse af frygt eller mangel på retning eller spekulation over, hvad det er. Jeg kan mærke, at jeg kommer ud. Jeg står på toppen af kuplen. Jeg er i mit rette element. Dette er ikke havets bund, med mindre jeg er et væsen, der er skabt til at passe til dette element … Jeg er nu … et af elementerne! Alt omkring mig er nu en venlig atmosfære. Det er lys, og der er varme, og jeg føler mig belivet! Jeg føler mig ikke som en luft-åndende skabning på havets bund … Jeg føler mig opstemt. Jeg føler, at elementerne nu er mit naturlige element … dette havets slam. Hvis det her er slam fra havets bund, er det naturligt for mig … Jeg har en følelse af, at det er frisk, vidunderlig luft! Måske er jeg blevet til et væsen, der tilpasser sig til elementerne. Det kan godt være – alt er muligt … Jeg føler mig vidunderligt opstemt ved at bevæge mig i et element af varme … Det føles rigtigt! Tingene er, som de bør være, og jeg bevæger mig opad med lethed. Jeg stiger, stiger, men lyset følger mig. Jeg har en følelse af at gennemgå, hvad jeg før har gennemgået, men som et anderledes væsen (Bemærk denne oplevelses transformerende kraft). Jeg er del af dette element, som jeg bevæger mig i.
T: Fortsæt op til overfladen ….
P: Jeg har en følelse af at blive tilpasset til det element, jeg befinder mig i … følelsen af at stige, gå op, op, op – det er lige som at flyve eller blive løftet på luft. Men jeg ved nu, at jeg kommer op til havets overflade … Jeg befinder mig nu på havets overflade, men jeg svømmer ikke, jeg går! Det kan jeg. Vandet er mit element. Det ser ud til, at jeg har fuld kontrol. Jeg er i sollyset, i luften. Jeg går på vandet, som om alt er muligt, fordi alt er i samklang, alt er som det skal være! Alt passer ind i mønsteret, som det skal. Der er ingen adskillelse mellem elementerne … luften er god, vandet er godt, jorden er god, solen er god. Alt mødes i mig for at understøtte, give liv og varme og styrke! Hm! (ånder dybt).
T: Bevæg dig nu ind til stranden.
P: Hm, hm (efter en pause) Ja, jeg bevæger mig nu ind på stranden og går tilbage til der, hvor jeg kom fra (pause, ånder dybt).
T: Idet du står på stranden, betragter du stranden og fortæller mig, hvad du ser og føler.
P: Den ser ud, som den gjorde før, men med en ny følelse. Jeg vrikker med tæerne i sandet og mærker sandet, fordi det føles godt. Det er der for at understøtte min krop, og solen er varm og styrkende, og luften er god. Jeg indånder luften, og brændingen bevæger sig stadig, næsten som om den var levende. Den har en rytme, som om den har sit eget åndedræt … og sandet og bakkerne, som jeg kan se forbi, er alle del af de livgivende kræfter (Note: Patienten føler sig ét også med livets fysiske side, og som følge af denne oplevelse afskærer han sig ikke længere fra en sanselig forbundethed. Han oplever enhed med universet uden tab af identitet. Oplevelsen af enhed mellem krop og ånd, mellem fysisk stof og åndelig essens, foruden den kreative løsning af den tilsyneladende konflikt mellem en forhøjet følelse af individuel identitet og en følelse af universalitet, der strækker sig udover det personlige egocentrerede selv, er karakteristisk for en ægte kontakt med det åndelige Selv, som fører til en levende erkendelse af ens ultimative enhed med alt liv). Der er mennesker omkring mig; børn leger i sandet, og jeg nyder at betragte dem. De er nærmest mine sønner og døtre; de er del af mig. Jeg har en anderledes følelse i forhold til dem. De er ikke andres børn; de er mine børn, og der er de unge mennesker på stranden. De er nærmest som en forlængelse af mig selv. Det er nærmest, som om de er andre dele af mig, fordi vi alle er del af den samme store kilde, kilden til alt liv! Hmm! Jeg kan betragte dem med en anderledes forståelse.
T: Træk vejret dybt nogle gange og stræk dine arme og ben; (pause) mærk vægten af din krop mod underlaget. Du kan nu tage øjenbindet af (pause), og når du føler dig parat, kan du rejse dig.
P: (rejser sig) Det var noget af en rejse!
T: Vi kan tale om det næste gang. Det vil være værdifuldt for dig, hvis du skriver så meget af det ned, som du kan huske, ikke blot … hvad du sagde, men også nogle af de indre oplevelser … som du måske ikke har haft chance for at beskrive i detaljer; og også hvad det kan få af betydning for dig som menneske og i dit eget liv.
P: Ja! Der er meget! (Note: En aktiv deltagelse fra patientens side med hensyn til at forstå den indre mening med hans oplevelse, og en fælles gennemgang med terapeuten med henblik på at uddrage indsigter i en følgende session er nyttige i fortolkningen og assimileringen af oplevelsen for at fremme udviklingen af dens potentialer i patientens liv. Den psykoterapeutiske proces består således af gentagne og nogle gange overlappende cyklusser med analyse og syntese).
T: OK (terapeuten stopper båndoptageren).
P: (Note: De følgende bemærkninger fra patienten, idet han forlod rummet, blev nedskrevet af terapeuten straks efter, at patienten var gået). Oplevelsens virkelighed! Det var nærmest som en drømmeoplevelse, bortset fra at jeg kunne bevæge mig omkring; jeg havde en fornemmelse af mig selv. I begyndelsen følte jeg mig irriteret over menneskene på stranden. De var larmende og generende. Men jeg havde en anderledes følelse, da jeg kom tilbage. (Note: Et andet karakteristika ved en ægte kontakt med det åndelige Selv, den indre kerne, menneskets virkelige Selv, er oplevelsens transformerende kraft, dens iboende evne til – i det daglige livs aktiviteter – at give en følt indre oplevelse af en integral forbundethed med andre, af enhed med hele den menneskelige familie.)
Noter:
[1] Karen Horney: Neurose og selvudfoldelse. New York: Norton, 1950).[2] Se Abraham H. Maslow , På vej mod en eksistenspsykologi, Nyt Nordisk Forlag, 1976.
[3] Herbert Fingarette, Selvets transformation. New York: Basic Books, 1963
[4] Se f.eks. Richard K. Bucke, Kosmisk bevidsthed: Et studie af udvikling af det menneskelige sind. New York: Dutton, 1923. New Hyde Park N.Y.: University Books, 1961-udgaven
[5] For en mere fyldestgørende beskrivelse af denne proces henvises til R. Assagioli: Dynamisk Psykologi og Psykosyntese (1959) og Selv-realisering og psykologiske forstyrrelser (1961), udgivet af The Psychosynthesis Research Foundation. Artiklerne indgår i bogen: Psykosyntese.
[6] Udgivet af Presses Universitaires de France (det franske universitetsforlag) i Paris i 1945
[7] Udgivet i 1961 af Editions du Mont-Blanc, Geneve, Schweiz
[8] Artiklen er inkluderet i bogen psykosyntese af Roberto Assagioli , Levende Visdom, 2005
[9] Efter dette foredrag blev J.H. van den Bergs artikel An Existential Explanation of the Guided Daydream in Psychotherapy (» En eksistentiel forklaring på guided visualisering i psykoterapi) publiceret i Vol. II, nr. 1, vinteren 1962, i The Review of Existential Psychology and Psychiatry, side 5-35.
[10] V.E. Frankl: ”Logos og eksistens i psykoterapi”, American Journal of Psychotherapy 1953, 7, 8-15. ”On Logotherapy and Existential Analysis”, American Journal of Psychotherapy 1958, 18, 28-37. (Viktor Frankl)
[11] Abraham H. Maslow, ”Lessons from Peak-Experiences” (» Erfaringer fra højdepunktsoplevelser), Journal of Humanistic Psychology, bind 2, nr. 1, foråret 1962, s. 9-18
[12] Abraham H. Maslow: Notes on Being Psychology, Journal of Humanistic Psychology, bind 2, nr. 2, efteråret 1962, side 47-71
____________
Sådan kommer du videre
Her er en side om andre psykosyntese øvelser
I bogen Psykosyntesens Sjæl gennemgås de vigtigste psykosyntese teknikker i forbindelse med psykoterapi
Her kan du modtage syv gratis meditationer, hvor du udvikler forskellige sider af dig selv
Læs også artiklen Psykosyntese en integral psykologi
Gem kommentar