Table of content
Artiklen beskriver karakteregenskaber, der ifølge Roberto Assagioli, er forbundet med den nye tidsånd vi er på vej ind i – tendensen til positiv tænkning, handling og dynamik, der alle er manifestationer af viljesaspektet.
Positiv tænkning, handling og dynamik
Af Roberto Assagioli , Oversættelse Ebba Larsen
Emnet “vilje” er så omfattende og vanskeligt, at det ikke kan behandles fuldt ud her, for det inkluderer formål, hensigt, motivation, målrettethed, beslutning eller valg , påkaldelse, planlægning og retninger for indre og ydre handlinger. Her kan vi kun studere viljens virksomme og dynamiske funktion, som er at fremskynde og føre energi til implementering af det, der er enighed om.
For det enkelte menneskes vedkommende kan positiv (forstået som noget udadrettet) tænkning og handling komme til udtryk som selv-hævdelse, mod, villighed til at tage risici, til at påtage sig ansvar og til at engagere sig. Det kan også manifestere sig som beslutning om at ville beherske noget både i den ydre og indre verden – fx stoffet, naturen og de psykologiske kræfter i sit eget indre og i andres.
Viljen og ildens symbolik
Et passende symbol på vilje er ild . Ild symboliserer sejr over frygt og inerti, over tendensen til mindst mulig indsats, og vi siger ofte om et menneske, at det er en “ild”-sjæl i betydningen, at det er dynamisk, at det besidder en fremdrivende kraft, og at det er positivt, hvad angår hensigt og vilje.
Dynamik er et særdeles godt udtryk for positiv tænkning og handling. Den viser sig som en vital og stærk energiudfoldelse, som en fremdrivende kraft, som entusiasme og livslyst og som en særlig intensitet, og den fremskynder livet på enhver måde. Dynamik har således en positiv værdi, fordi den får tempoet i evolutionsprocessen til at accelerere, men den kan også være og har allerede vist sig at være farlig og destruktiv, når den motiverer til ukontrollerede aktiviteter eller til en rastløshed, der fører til forceret magtanvendelse.
Dynamik og stress
De mest fremherskende tilfælde er trangen til et overdrevent og nytteløst tempo, til et vedvarende højt pres og spændinger i et moderne liv, og febrilske og hensynsløse aktiviteter, som meget ofte resulterer i nervøse lidelser og psykisk udmattelse, og som til tider endog fører til døden. Her er det allermest nødvendigt at anvende det aspekt af viljen , der fører til selv-beherskelse og selv-kontrol – det er et aspekt, der er ligeså vigtigt som de mere almindeligt kendte: beslutsomhed og vedvarenhed.
Heltemod
Det højeste åndelige udtryk for positiv tænkning og handling er heltemod. Men vi kan se en mere almindelig manifestation inden for sporten, fx i sportens konkurrencebetonede ånd og i incitamentet til at bryde rekorder. Det ses ligeledes tydeligt i bjergbestigning og i særdeleshed i udforskningen af rummet.
Et andet og helt anderledes udtryk ses i den nuværende tids hurtigt tiltagende interesse for yoga , psykisme og påkaldelser som metoder til at få tilført kraft.
Denne tendens til positiv tænkning, handling og dynamik har som alle andre tendenser også overdrivelser, fordrejelser og “forringelser”. Overdrivelse kan ofte spores som overdreven selv-hævdelse, hensynsløshed, stridbarhed eller mangel på omtanke for andre og mangel på at forstå andre. Der findes også en pseudo-positiv tænkning og handling, og den ses tydeligt hos de mennesker, som i det ydre er overaktive, og som er påvirket af tilskyndelse til at handle, men som ikke mestrer at anvende den på nogen som helst konstruktiv måde.
Integration
De mennesker, der har størst behov for at lære at stille ind på og at udvikle positiv tænkning og handling, er de religiøse, især de kristne, der har udviklet en accept af hengivenhed til og underdanighed for Guds vilje. Dette betyder ikke, at de bør eliminere disse høje åndelige dyder, men at de bør harmoniseres og integreres med de positive egenskaber.
På den anden side må de, der helt spontant har opnået evnen til positiv tænkning og handling, afbalancere dens overdrivelser og dens ensidighed med en tilsvarende udvikling af receptiv tænkning og handling, og af det “feminine” princip om accept, kærlighed, hengivenhed, beskyttelse og bevarelse af liv.
Når denne integration er opnået – i det mindste til en vis grad – så kan man mestre og anvende begge udtryk for tænkning og handling, og anvende dem vekselvis og rytmisk svarende til den indre og ydre situation og til behovet. Det højeste mål er at hæve bevidstheden og forblive oven over begge polariteter, og fra dette høje punkt med indre frihed anvende dem med visdom.
Kvindens tidsalder?
Før vi forlader dette emne, bør vi eliminere en eventuel misforståelse og forklare et tilsyneladende modsætningsforhold. Enkelte forfattere har beskrevet den kommende cyklus som “kvindens epoke”, og det synes at stå i kontrast til den positive tænkning og handling, der er egenskaber i den nye tid. I virkeligheden er det ikke et modsætningsforhold. Den kommende tid kan godt benævnes som “kvindens æra”, fordi kvinder nu for tiden og fremover for første gang har mulighed for at deltage fuldt og helt og på lige vilkår med mændene i menneskehedens liv. I løbet af de sidste årtier har kvinder på grund af de nye tilstande både krævet at få og forpligtet sig til at tage en stadig større aktiv rolle i det sociale liv. Dette var uundgåeligt og har haft gode resultater. Kvinder er ikke længe begrænset til deres feminine roller, selv om disse roller har stor betydning og er værdifulde, men som enkeltpersoner, som mennesker, bidrager de mere og mere med deres specifikke menneskelige egenskaber til menneskehedens liv.
Denne udvikling kan dog også føre til farer og overdrivelser, og det har man allerede kunnet se i den overdrevne “mandliggørelse” af kvinder, og i de tilfælde hvor kvinderne imiterer og konkurrerer med mændene, samt i kvindernes tilsvarende mangel på at påskønne de feminine roller og endog nægter at fuldføre dem. Dette kaldte Alfred Adler en “maskulinitetsprotest”, idet han tillagde denne tendens stor betydning som årsag til flere af tidens nervelidelser og psykologiske vanskeligheder.
Accept af den feminine rolle
For at undgå sådanne overdrivelser eller overkompensationer er det nødvendigt, at kvinderne får klar indsigt i denne problematik, så de bliver klar over, at løsningen ligger i fuldstændigt at acceptere deres feminine roller, at påskønne værdien i dem og at fuldføre dem på en styret måde. Hermed menes ikke, at kvinderne fuldt og helt skal identificere sig med enhver feminin rolle men også at de bevidst supplerer den med højere maskuline egenskaber (ordet “højere” fremhæver vi!). Dette er igen et spørgsmål om integration og om syntese uden at eliminere noget vitalt og værdifuldt.
Når kvinderne har udviklet en sådan integration i deres indre både individuelt og som gruppe, bliver de i stand til at samarbejde frit og på lige fod med mændene i den store opgave, det er at forme den nye civilisation og kultur. I denne opgave har de desuden den betydningsfulde rolle at modvirke den overdrevne positive maskuline tænkning og handling, at integrere den og at afbalancere den med de højere feminine egenskaber.
Afbalancering af kærlighed og vilje
Man kan sige, at afbalanceringen af de maskuline og feminine polariteter og roller er et aspekt af relationen mellem kærlighed og vilje. Meget ofte forekommer disse to hver for sig og endog i opposition til hinanden, og dette er en af årsagerne til mange af nutidens vanskeligheder.
Problemet er, at de mennesker, der har en stærk vilje, for det meste kun har lidt kærlighed, og de mennesker, der har megen kærlighed, har kun en begrænset vilje. Løsningen er tydelig, men ikke nem at praktisere. De, der har kærlighed, bør udvikle en tilsvarende grad af vilje, og de, der har vilje, bør udvikle kærlighed. Desværre er det således, at de, der har en stærk vilje, de føler sig som regel ikke tilskyndet til at udvikle kærlighed og er tilfreds med at lade deres vilje være gældende, indtil de møder reaktioner og modstand, og det nedbryder dem ofte. Det findes der mange historiske eksempler på.
På den anden side bør de, der hovedsageligt er kærlige, være “villige” til at udvikle viljen for at gøre deres kærlighed mere effektiv, mere skabende, og for at neutralisere eller afbalancere den overdrevne vilje, der er så fremherskende nu for tiden. Dette er en presserende opgave – at udvikle vilje for at kunne give udtryk for kærlighed mere effektivt og konstruktivt, og det er et betydningsfuldt aspekt af afbalanceringen og synteseskabelsen af de modsætninger, som er beskrevet i artiklen: Modsætningernes afbalancering og syntese .
Sådan kan du komme videre
Her kan du modtage syv gratis meditationer, hvor en af dem udvikler viljen
Læs også bogen Viljens psykologi for en komplet indføring i viljen
Gem kommentar